Aangename Verrassing

Wij van Rading-0 krijgen vaak het verwijt altijd en uitsluitend kritisch te zijn. Daarbij worden grove bewoordingen niet geschuwd. In het voorliggende geval heb ik de keuze tussen kritiek en lof.

Vrouw, Meisjes, Portret, Mooie


Het afvoerwater van de WC stroomt de badkuip in. Een nauwkeurige omschrijving wil ik u besparen. Het had lang en hard geregend en uit ervaring weten we dat dan wel weer de pomp in de rioolput buiten werking zal zijn. Gemeente gebeld: “Nee mijnheer, als de rode lamp niet brandt is er niets mis met de pomp. Bel de loodgieter.” Mijn smeken dat de gemeente desondanks in actie zou moeten komen omdat dit een bekend en herhaaldelijk voorkomend probleem is met deze rioolput hielp niet. “Bel de loodgieter.”


Het vertrouwde loodgietersbedrijf gebeld dat even later op de stoep stond. Na eerste controle: “Nee mijnheer, geen probleem in huis, bel de gemeente.”
Weer gemeente gebeld met deze bevindingen. “Nee mijnheer, het probleem moet toch echt bij u in huis zijn.”
Weer het vertrouwde loodgietersbedrijf gebeld dat even later weer op de stoep stond. Zij gingen in de tuin graven waar de afvoer van het huis het rioolstelsel invloeit. Alles in orde. Het vertrouwde loodgietersbedrijf besloot tegen de regels in toch maar zelf een kijkje te nemen in de rioolput …. en die stond vol water.

Zee, Water, Strand, Trap, Noordzee

Voor de derde keer gemeente gebeld. “Oh, als dat zo is, mijnheer, dan sturen we wel iemand.”
Het bedrijf dat in opdracht van de gemeente het riool onderhoudt was er snel bij. “Nou mijnheer, de aardlekschakelaar ligt eruit.” Probleem opgelost.


Enkele dagen later kwam de gerechtvaardigde rekening van het vertrouwde loodgietersbedrijf: iets meer dan € 400,00.

Geld, Bankbiljet, Euro, Papiergeld, Bill, Veel, Stapel

Na enig tobben toch maar een onderbouwde claim ingediend bij de Gemeente Wijdemeren want deze kosten waren niet nodig was geweest als de gemeente meteen na ons eerste telefoontje was komen kijken. Na enkele dagen een nette brief met ontvangstbevestiging.
Een aantal weken later stond er plots het gevorderde bedrag op de bankrekening.


En nu dus de keuze: kritiek omdat de gemeente niet meteen iemand stuurde en drie dagen lang heen en weer gebeld moest worden, of lof omdat de claim werd gehonoreerd?
Iedereen maakt fouten. Het gaat erom gemaakte fouten te erkennen en te corrigeren. Dat heeft de gemeente keurig gedaan dus – ondanks de reputatie van Rading-0 – kies ik voor lof. De titel van dit stukje is immers “Aangename Verrassing”. Zou de gemeente hiervan leren? Dat zou de nog grotere verrassing zijn.




Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.