Daar gaan we weer!

Enkele weken geleden las ik in de Gooi-en Eemlander het bericht dat de gemeente Wijdemeren een onderzoek laat doen naar de aanleg van een rotonde bij de Smidsbrug. Daar gaan we weer dacht ik.

Na enkele jaren van rust, na het drama van de bloembakken op het Noordereinde, beginnen we weer over het verkeer. Ik woon nu ruim dertig jaar in Kortenhoef en de verkeersproblematiek is vrijwel al die tijd aan de orde geweest.

Vele verbeteringen

Het is niet zo dat er geen grote vooruitgang is geboekt. Er zijn vrij liggende fietspaden gekomen op het Noorder- en Zuidereinde, de Leeuwenlaan en niet te vergeten de Herenweg. In de wijken zijn drempels aangelegd en bij de scholen zijn er ook voor het afzetten van de kinderen voorzieningen aangelegd.

Wegen in ‘s-Graveland

Blijft over de hoofdwegenstructuur van de voormalige gemeente ’s-Graveland , zoals de Kortenhoefsedijk, de Kerklaan en de lange Dorpsweg zoals ooit eens iemand het Noorder-en Zuidereinde noemde. Over die laatste twee wegen is veelal de discussie gegaan. De drukte daarop kwam omdat Hilversum de Krugerbocht had afgesloten, zodat doorgaand verkeer naar Bussum de rechte weg door ‘s-Graveland prefereerde. Ik heb nooit noch een onderbouwing voor deze stelling gehoord, noch in deze opvatting geloofd. Maar ja, soms (was) is Hilversum voor ’s-Graveland wat China voor Trump is! Met het verkeer is het net als met een tompouce. Als je op de ene plek knijpt, komt de vulling er op een andere plek uit.

De adviseurs

Ieder college en iedere ambitieuze wethouder heeft zich op de verkeersproblematiek gestort. Tonnen is er uitgegeven aan verkeerstechnische adviesbureaus die het ene mallotige plan na het andere produceerden, die allemaal de prullenbak zijn ingegaan.

Verkeerslichten bij Bolly Blooper, kosten  150..000 gulden , na enige tijd verwijderd. Gumatec tegels, afsluitingen en instellen van éénrichtingsverkeer, telematicavoorbereidingen, een referendum, met als hoogtepunt in deze soap, het drama met de bloembakken. Niets heeft geholpen en ik had het ernstige vermoeden dat het tot een ieder was doorgedrongen dat niets doen de beste oplossing is.

De rotonde bij de Smitsbrug

Ja, ook de aanleg van een rotonde bij de Smitsbrug is in het verleden onderzocht. Het kon niet voor de draaicirkel van de bus van Connexxion. Dat was nog voor de tijd dat er dagelijks, zoals nu, grote trailers voor AH en de Jumbo de Kerklaan op moeten. Behalve de ruimte, is er bij de Smidsbrug  nog aan ander probleem. ’s-Graveland is een beschermd dorpsgezicht. Terecht, want een vergelijkbare ruimtelijke structuur is er in ons land niet. Het knooppunt bij de Smidsbrug maakt daar een belangrijk onderdeel van uit. Ruimtelijke aantasting op dat punt van de historisch aanleg mag absoluut niet gebeuren!

Wat is het probleem?

Ik woon nu ruim dertig jaar zo ongeveer 150 a 200 meter van de Smidsbrug af en  ben al ontelbare keren op verschillende momenten van de dag over het kruispunt gegaan. Op grond van eigen bevindingen kom ik tot de conclusie dat er geen probleem bij de Smidsbrug bestaat. Rond de avondspits heb ik er ook in de file gestaan komend van  Hilversum en ik zie ook wel eens de stroom op het Noordereinde. Maar kun je eigenlijk wel over file spreken als je ongeveer een minuut of tien moet wachten.  In mijn eigen straat komt het sporadisch voor, dat in de ochtendspits de auto’s tot aan mijn huis staan. Er staan keurige lichten die de verkeersstroom prima reguleren

Gemeenbestuur verspil niet opnieuw geld aan de oplossing van een non-probleem en bescherm de unieke historische structuur van ons dorp.

Wim Kozijn

3 thoughts on “Daar gaan we weer!”

  1. Beste meneer Kozijn,

    Voor alles is wat te zeggen, maar als je probeert heel veel tompouzen in een klein mondje te proppen, dan is de kans op verstikking erg groot.
    Dus wanneer je meer huizen bouwt en meer verkeer toelaat , en de wegen blijven zoals ze zijn, dan zullen heel veel mensen het benauwd krijgen.
    Dus niet meer bouwen in de kernen en zorgn dat het regionale verkeer onze dorpen links laat liggen.

    1. Beste meneer Kozijn,

      Uw verhaal is kort door de bocht en u woont niet aan deze wegen!

      Om even terug te gaan in de geschiedenis gaan we terug naar de jaren’70 van de vorige eeuw.

      Hilversum vond het nodig zonder overleg met omringende gemeentes (toen nog Gemeente ’s-Graveland) nodig om de Krugerbocht en de Bussumergrindweg af te sluiten zodat mensen via het Media Park naar Bussum moeten rijden.

      Hier is het niet bij gebleven Hilversum is vlijtig verder gegaan om systematisch zoveel als mogelijk wijken af te sluiten kijk op de Bachlaan Trompenberg .en nog meer eenrichtingswegen te maken met als gevolg toenemende verkeersdruk van Zuid naar Noord op het Zuidereinde en Noordereinde en ja u heeft dat ook toegelaten in uw periode en niets aan gedaan!
      Alle acties ten spijt we hebben bloembakken, stoplichten en zelf een flitspaal op de Smitsbrug gehad die geen lang leven was gegund.

      We hebben verenigingen gehad zoals, “behoudt het erfgoed ’s-Graveland” immers deze is beschermd maar niet voor de wethouders uit het verleden. Bruggen werden verlaagd bomen omgekapt allemaal ten dienste voor het doorstromen van het verkeer en je vraag je af wat het economische belang is om dit te willen?

      We hebben ook nog ideeën gehad van een randweg van Dhr. Marco Wouters van vereniging “werk aan de weg” die volgens mij veel steun had en ook deze werd door de Wethouder cq ambtenaren afgeschoten en Hilversum gaat gewoon door met wegen af te sluiten of eenrichting te maken met als dramatische gevolg meer verkeer op het Noorder en Zuidereinde.

      De door u genoemde verbeteringen zijn mijns inziens een sluwe manier geweest om nog meer (zwaar vracht) verkeer te faciliteren.

      Zonder deze fietspaden was het verkeer genoodzaakt langzaam te rijden nu hebben zij een snelweg belijning zoals een snelweg ook heeft. Mensen op de genoemde wegen zijn genoodzaakt de auto zoveel als mogelijk op het voetpad/stoep te zetten om schade aan voertuigen te voorkomen.

      En beste meneer Kozijn, vergeet niet dat we heel veel woningen erbij hebben gekregen in Kortenhoef maar ook Kerkenlanden en de Hilversumse meent dit geeft veel verkeer en dat allemaal door onze mooie dorpen met een infrastructuur uit de jaren 1920 want meer infrastructuur is er niet bij gekomen in onze regio.

      M.W. Berghuis

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.