Deelfietsen, ook in Wijdemeren: goed idee, uitvoering wordt wel lastig

Deelfietsen invoeren in Wijdemeren en de rest van de Regio Gooi en Vechtstreek heeft zeker toegevoegde waarde. Maar de kosten konden wel eens een lastig obstakel zijn. Daarmee ligt de vraag bij de gemeenten hoeveel geld ze er eventueel voor over hebben.

(Illustratie Freepik)

Dat valt op te maken uit vergaderstukken die op 13 juni op tafel liggen bij de regionale wethouders mobiliteit. De gedachten gaan uit naar 150 deelfietsen voor heel de Regio Gooi en Vechtstreek: 75 gewone fietsen, 60 elektrische en 15 elektrische bakfietsen.

Positieve bijdrage

Die deelfietsen kunnen een positieve bijdrage leveren aan maatschappelijke waarden als gezondheid en terugdringen van klimaatvergadering. Concreter: deelfietsen kunnen een alternatief bieden voor korte autoritten binnen woonkernen en ze kunnen een mooie aanvulling zijn op het openbaar vervoer (trein en bus) en daarmee het gebruik van het openbaar vervoer stimuleren.

Internationaal adviesbureau Rebel (hoofdvestiging in Rotterdam) adviseert de Regio Gooi en Vechtstreek om – ondanks de hobbels – met een deelfietsproject ervaring op te doen om te kijken of en hoe het in de praktijk werkt. De allereerste vraag aan de gemeenten is dus: zullen we met een proef beginnen?

In Wijdemeren
Waar de fietsen kunnen worden geplaatst. (Illustratie Regio Gooi en Vechtstreek)

Volgens het nu nog voorlopige plan worden eerst (rode stippen op het kaartje)  deelfietsen geplaatst in vier gemeenten: Wijdemeren, Hilversum, (een groot deel van) Gooise Meren en (een deel van) Huizen. In fase 2 (groene stippen) komen dan Blaricum, Eemnes, Laren en de rest van Gooise Meren en Huizen aan de beurt. In fase 1 gaat het om 23 plekken, waarvan zes in Wijdemeren: ’s-Graveland (bezoekerscentrum G&V), Kortenhoef (Kerklaan en De Zuwe/Moleneind), Oud-Loosdrecht, Muyeveld en Nieuw-Loosdrecht (gemeentehuis).

Zo’n deelfietsenproject kost naar schatting in de eerste drie jaar drie ton per jaar, dus samen negen ton (bureau Rebel noemt een bedrag van 50 mille meer). De provincie Noord-Holland heeft geld beschikbaar om ‘het leeuwendeel’ (elders staat: ‘een groot deel’) van die kosten op te vangen. Om hoeveel provinciaal geld het gaat en hoe groot dat ‘leeuwendeel’ is, blijft overigens onvermeld.

Kosten stallingen

Toch is dat van belang, want de deelnemende gemeenten moeten de rest van de kosten in de eerste drie jaar dragen. Daarbij gaat het met name om kosten voor het beschikbaar stellen en onderhouden van stallingen voor de deelfietsen. Wel is er enige hoop dat er ook nog wat kan worden afgetapt van het Haagse geld dat dankzij een motie van Tweede Kamerlid Mirjam Bikker (ChristenUnie) extra beschikbaar is voor zaken die met openbaar vervoer te maken hebben. Dat Bikker-geld loopt overigens via de provincies (voor heel Noord-Holland gaat het om 1,3 miljoen euro).

Voor deelfietsen heeft de Regio Gooi en Vechtreek wel een paar nadelen, tekent bureau Rebel aan. Ten eerste is de bevolkingsdichtheid hier relatief laag (zeker vergeleken met pakweg Amsterdam of Utrecht). Ten tweede zijn de te overbruggen afstanden relatief groot (kijk bijvoorbeeld naar Wijdemeren). Punt drie: in deze regio hebben de inwoners zelf al tamelijk veel fietsen en auto’s. Uit dat alles volgt dat het te verwachten gebruik van deelfietsen ‘bescheiden’ zal zijn, aldus Rebel. Dat geldt dus ook voor de bijdragen die gebruikers van de (bak)fietsen moeten betalen.

Op eigen benen kan niet

Als randvoorwaarde voor het advies kreeg Rebel mee: het systeem van deelfietsen moet na de eerste drie jaar financieel op eigen benen kunnen staan. Op grond van het bovenstaande denkt Rebel dat dat niet mogelijk is. Dus zal er ook op langere termijn (ná die eerste drie jaar) geld nodig zijn van de overheid (provincie en/of gemeenten). Hoeveel dan? Dat is (nog) niet bekend.

Ondanks de financiële hobbel adviseert Rebel om bij de plannenmakerij niet alleen te kijken naar het geld, maar ook naar de maatschappelijke waarden die een deelfietsensysteem zeker vertegenwoordigt: gezondheid en klimaat, zoals hierboven al genoemd.

2 gedachten op “Deelfietsen, ook in Wijdemeren: goed idee, uitvoering wordt wel lastig”

  1. Naar mijn bescheiden mening ontbreekt hierbij een totaalvisie. Combineer dit fietsenplan met het bouwen van woningen aan de randen van met name de regionale steden. Leg daarbij zogenaamde Park&Bike stallingen met auto parkeerplaatsen aan. Denk aan het circus terrein in Hilversum en de nieuwbouw ter plekke van Puik en het Wijdemeerse gemeentehuis als voorbeeld. Laat dan centrumbewoners met die fiets naar huis gaan zodat er minder autoverkeersdruk komt met minder fijnstof, stikstof etc

  2. Als minister Harbers nu eindelijk eens zou opschieten met het toelaten van de elektrische step, net als in heel Europa!!!
    Dan zouden die deelfietsen veel minder nodig zijn. Er rijden in Nederland al circa 200.000 stepjes rond. Hun eigenaren hebben er veel plezier in. Ze zijn opvouwbaar en dus het ideale schone elektrische voor- en natransport voor het OV. Niet duur in aanschaf.
    Maar niet te verzekeren en illegaal, omdat het kabinet al jaren dwars ligt. (En de RDW ook, als ik het wel heb.)

    De Nederlandse overheid werpt steeds nieuwe bezwaren op tegen de stepjes. Kijk naar Engeland, Duitsland, België, Frankrijk, etc., etc., etc. Heel Europa behalve Nederland en Ierland doet niet moeilijk over elektrische stepjes .

    “Als het einde van de wereld gekomen is, ga ik naar Nederland, want daar gebeurt alles 50 jaar later.” :zei Heinrich Heine al. Dus dat is nog lang wachten.
    Een beetje dom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.