Digitale volwassenheid

Hoe staan we ervoor met digitale dienstverlening in Wijdemeren? Het antwoord: wij lopen achter vergeleken met andere gemeenten. Is dat erg? Misschien niet.

Op de onvolprezen VNG-website https://www.waarstaatjegemeente.nl kun je je eigen gemeente vergelijken met andere gemeenten en met ‘landelijk’ op velerlei gebied. Eén daarvan is ‘Dienstverlening en digitalisering’. De VNG onderzoekt regelmatig hoe het staat met o.a. de ‘digitale volwassenheid’ en drukt die uit in een percentage. Als alle producten digitaal voorhanden zijn, scoort een gemeente 100%. Als alles via papier moet, 0%. Landelijk zit men bij producten voor burgers gemiddeld op 76%; in Wijdemeren op 64%. Bij producten voor ondernemers lopen we verhoudingsgewijs nog meer achter: 63% landelijk en 48% bij ons.

Opvallend op dezelfde pagina is dat ook de burgers in onze gemeente niet zo digitaal ingesteld zijn als elders. Waar het aantal DigiD-acties van burgers landelijk ligt op 129 per 1.000 inwoners per kwartaal, is dat in Wijdemeren 33. Dat zou te maken kunnen hebben met de hogere gemiddelde leeftijd van onze inwoners. Er zijn zoals bekend nog veel ouderen die geen computer of iets vergelijkbaars hebben, of die problemen ondervinden bij digitale contacten met de overheid. De user interface van veel overheidsdiensten is immers lang niet optimaal.

Volgens de Programmabegroting 2019-2022 is Wijdemeren van plan in deze periode de dienstverlening te verbeteren door verdergaande digitalisering. Dit jaar krijgen we een ‘visie’ dienaangaande. Dat is mooi. Het is wel te hopen dat men bij de ontwikkeling daarvan rekening houdt met senioren die niet alle internetontwikkelingen kunnen bijbenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.