Ik ga nu waarschijnlijk tegen heel wat heilige huisjes aan schoppen, maar dat moet dan maar. Het gaat mij om privacy en de overheid. Waarom moeten wij een account nemen bij Facebook en bij Instagram om toegang te krijgen tot informatie van de overheid?
Ik had ooit een account bij Facebook. Ik deed er zo weinig mogelijk mee, omdat ik ze niet vertrouwde. Dus geen foto’s van de kleinkinderen er op, geen informatie over mijn persoonlijke situatie en waar ik op vakantie was geweest. Maar wel een account om de strijd om de bloembakken op het Noordereinde in ons dorp te kunnen volgen. Dat was voor mij de enige reden om een account te nemen, want ik had die informatie nodig om er over te kunnen schrijven in de Wijdemeerse Webkrant.
Kent u die?
De algoritmen van Facebook sponnen een web, om mij heen dat mij verbaasde en verbijsterde. “Kent u die en die?” :vroeg Mark Zuckerberg mij. En ja, heel vaak kende ik de persoon in kwestie. Maar hoe wist die Mark dat in ’s hemelsnaam? Die persoon was de achterneef van het verre Australische familielid van mijn echtgenote. Ik kende hem niet. Hoe had Mark dat verband boven tafel gehaald met zijn enge algoritmen? Wat wist hij nog meer van mij? Wilde ik wel dat hij dat van mij wist? En wat deed hij met die informatie? Verkocht hij die aan politieke partijen? Aan veiligheidsdiensten? Joost mag het weten.
Toen het Cambridge Analytica schandaal naar buiten kwam, waaruit bleek dat dat bedrijf met een achterdeurtje van Facebook geholpen had om profielen van mensen samen te stellen en die door te spelen aan de republikeinse partij in de VS, was dat voor mij de druppel die de emmer deed overlopen. Ik zegde mijn minimale Facebook account op. En dat, in de wetenschap dat Mark Z. inmiddels al veel over mij verzameld had, maar nou ja, het zij zo.
Facebook als Digid
Maar zo gemakkelijk kom je niet van Facebook af. Als je iets op het net koopt kan je je vaak op twee manieren aanmelden. Met je emailadres of met, jawel, je Facebook account. Politieke partijen, wilt u meer weten, kijk op onze Facebook pagina! Omroepen, wilt u weten hoe het verder ging? Kijk op onze FB pagina. Ik vind dat allemaal behoorlijk irritant, want ik heb geen Facebook account, maar dan denk ik: “Nou ja, dan maar niet en ik klik weg.”
Erger vind ik het als de overheid aan dat verzamelen van gegevens door Mark Z. in de VS mee doet. Facebook pagina’s van gemeenten en zeer onlangs een oproep van de politie. “Wilt u weten wat u tegen inbraak kan doen? Kijk op onze Facebookpagina.”
Wassen neus
Indertijd kocht Facebook Whatsapp. Facebook beloofde dat er geen gegevens van Whatsapp overgenomen zouden worden. Dat bleek een wassen neus. Nu ben ik beheerder van een Whatsapp Buurtpreventie Groep, dus die kan ik niet in de kou laten staan. En ja, ik gebruik Twitter, maar dat is nog geen onderdeel van het omniversele Facebook. Hoewel ik begin te twijfelen.
Ik schrijf dit stuk omdat in vandaag een mailtje van de gemeente op mijn digitale deurmat plofte. Daarin een oproep om snel naar het Instagram account van Wijdemeren te gaan. Met een heleboel leuke foto’s uit heel Wijdemeren. Neem dus snel een account! Meldt u aan!!
Maar wie is de eigenaar van Instagram? Juist. Mark Z. uit de VS, de baas van het onbetrouwbare Facebook. Dat de invloed op uw stem wellicht op 20 maart verkoopt aan de meest biedende partij en u dan met fake nieuws gaat overhalen om op die partij te stemmen?
Ik denk niet dat het zo gaat, maar je weet het niet. Ik meld me dus niet aan bij het Wijdemeerse Instagram om die schattige foto’s te kunnen bekijken als beloning voor mijn privacy. Waarom zetten de omroepen, de gemeente en de politie die informatie niet gewoon op hun eigen website? Dan communiceer ik direct met de overheid en niet via een afgetapt FB medium.
Minister Kajsa Ollongren was heel boos op De Wereld Draait Door, omdat zes acteurs het daar over privacy en vooral vermeende privacyschendingen hadden. Zij kleurden daarbij flink buiten de lijntjes, want veel van wat zij zeiden klopte niet. Sommige dingen weer wel. Maar dat kunnen wij op onze beurt weer niet controleren.
Om over na te denken.
PS. Toeval of niet, zojuist was ook in het NOS Journaal dat het aantal FB gebruikers met 600.000 in Nederland gedaald is. Maar er blijven er nog 10 miljoen over.