Paal op De Kwakel?

Gisteren werd in de Commissie gesproken over De Kwakel, het smalle landweggetje in Kortenhoef dat vorig jaar voor 70.000 euro werd omgetoverd in een auto te gast “fietspad”.

De verkeerssituatie op De Kwakel werd op de agenda gezet door Alette Zandbergen van DLP, daartoe aangezet door een ingezonden mail van een aanwonende, de heer Arnoud Klein. Omdat duidelijk was dat het onderwerp op de agenda stond ging Douwe van Essen gistermiddag op pad om wat foto’s te maken van de situatie op de Kwakel. Die liegen er niet om, zoals hieronder is te zien.

Arnoud Klein sprak in en verklaarde dat hij sinds 1 januari aan de Kwakel woont en intussen al drie aanrijdingen met fietsers had meegemaakt, naast het feit dat scootmobielen op de weg en het uitlaten van de hond leiden tot gevaarlijke situaties. De heer Klein pleitte er dan ook voor om in het midden van de Kwakel een paal te plaatsen opdat er geen doorgaand autoverkeer meer mogelijk is. (De ene helft van de auto’s moet dan vanaf de Kerklaan komen, de andere helft van de Herenweg.)

Wethouder Joost Boermans verklaarde dat hij geen meldingen van incidenten heeft. Voorts moet de herinrichting van De Kwakel nog geëvalueerd worden. Pas daarna wordt de situatie opnieuw beoordeeld. Hij zei zich zeer te storen aan de zinsnede “Moet er eerst een ernstig ongeluk gebeuren?” in de mail van de heer Klein. Wel is de wethouder bereid om op bezoek te gaan bij de heer Klein om de situatie in ogenschouw te nemen.

Vijftig jaar debat en acties

Dit debat keert in ‘s-Graveland en Kortenhoef keer op keer terug en heel vaak op initiatief van iemand die nieuw komt wonen aan Noordereinde, Zuidereinde, Koninginneweg, Emmaweg, Kortenhoefsedijk en de Kwakel. En dat al bijna vijftig jaar lang.

Vorig jaar ontbrandde hetzelfde debat over de Kortenhoefsedijk nadat een nieuwe inwoner brieven had verspreid en handtekeningen verzameld. Het gevolg, er wordt nu met klankbordgroepen nagedacht over een herinrichting.

In de jaren daarvoor waren het de actie Doedom/Werkaandeweg (Noorder- en Zuidereinde) van Mario Wouters (nu D66 raadslid) en Emile Bakker (nu DLP). De VBEKC werd bang om veel verkeer te krijgen over de Emmaweg, Koninginneweg en Cannenburgerweg door de actie van Doedom en stelde zich daartegen te weer. Later trokken beide actiegroepen samen op en werd het dorp vol gezet met bloembakken door VVD, D66 en DB, die na twee jaar verwijderd werden vanwege de grote verkiezingswinst van het CDA .

Referendum, drempels, flitspalen, bloembakken

Ook ex-wethouder Joep Frijdal (VVD) trad ooit toe tot de gemeenteraad omdat hij in Hilversum met succes actie had gevoerd tegen verkeer. Dat zou hij op het Noordereinde ook gaan doen, zo besloot hij nadat hij er net woonde en het er wel erg druk vond. Wie herinnert zich nog Bescherm ‘s-Graveland en haar bewoners van Casper Keller uit pakweg 1985, ook op het Noordereinde. En Kijk op de Wijk? De transponders, slagbomen en het referendum van wethouder Dick ’t Hoen (VVD)?

Hebben al die nieuwe inwoners ongelijk? Nee. Het is druk, het is vol, er wordt te hard gereden, er wordt te weinig gehandhaafd. En er wordt al zestig jaar bijgebouwd en bijgebouwd en bijgebouwd. En intussen kregen we de eerste, de tweede, de derde en de vierde auto in ons gezin. Bij metingen blijkt ook nog dat het veelal de eigen inwoners zijn die te hard rijden.

En die wegen en weggetjes dateren van begin vorige eeuw. Met links en rechts karakteristieke bebouwing pal aan de weg, begroeiïng en sloten, die onze dorpen zo mooi maken.

Rondweg

In 1972 stond er een rondweg in het streekplan. Van de Loodijk naar de Vreelandseweg, dwars door de polder om de bebouwde kommen van Ankeveen, ‘s-Graveland en Kortenhoef heen. De ‘s-Gravelandse politiek verzette zich daar hevig tegen, waarna het plan door de provincie werd ingetrokken. En dat leidde tot de situatie die we nu hebben. Een situatie waarmee we allemaal een haat-liefdeverhouding hebben. We vinden de Dijk, de Kwakel, Noordereinde en de polder enerzijds prachtig. En anderzijds voeren we actie om het verkeer van ons weggetje weg te krijgen, waardoor het op een ander weggetje opduikt.

Zoals de heer Klein gisteren zei: “Dat verkeer over de Kwakel, dat hoort daar niet! Dat hoort op het Noordereinde!” Ik hoorde in gedachten Mario Wouters en anderen aan Noorder- en Zuidereinde en de Koninginneweg een diepe zucht slaken.

PS. Ik publiceerde dit bericht en zag dat Gooi TV een item over Bloembakken in ‘s-Graveland gepubliceerd had. Wat zullen we nu hebben? Nieuw college? Bloembakken? Ik hapte naar adem. Fronsde mijn wenkbrauwen, klikte erop en zag dat het over bloembakken aan lantaarnpalen á la de Horstermeer ging. Pfff.

 

 

 

2 thoughts on “Paal op De Kwakel?”

  1. HI,
    Als zeer frequente fietser op de kwakel uit mij ervaring vind ik de Kwakel nu beter dan eerder.
    Met mooi weer fiets ik daar bijna dagelijks. Ik heb het nooit zo druk gezien als op die fotos van Douwe. Beetje suggestief?
    Bijna alle autos geven fietsers de ruimte om veilig te rijden.
    Zou leuk zijn zo een situatie ook op de Dijk te hebben.
    Met vriendelijke groet,
    Noga

    1. Beste Noga,

      Fijn dat jij de Kwakel sinds de herinrichting beter vindt en dat je er prettiger fietst. Jouw ervaring, jouw mening, prima! Maar om dan mijn foto’s ‘suggestief’ te noemen is niet erg aardig en ontercht. De foto’s zijn woensdag in minder dan een kwartier tijd gemaakt. Om 16.39 uur de eerste, om 16.53 uur de laatste. Dus zeker geen tijd om iets ‘in scène’ te zetten, nee, gewoon een momentopname en nog ruim voor de spits ook.

      In die zeer korte tijd heb ik toch wel 2 incidenten geregistreerd: een auto die rustig achter de scootmobiel bleef rijden, maar dáárachter een luid claxonerende automobilist die er door zijn agressieve gedrag voor zorgde dat de eerste auto er tóch langs ging. Angstig gewoon, ik heb er een foto van. En dan nog die fietsers die voor de vuilniswagen aan de kant gingen en de berm opzochten, want naast elkaar op het asfalt was onmogelijk!

      Dus geen suggestieve foto’s, ook niet een beetje, maar een fotografische aanvulling op en ondersteuning van het uitstekende verslag van Rik Jungmann.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.