Wie de afgelopen week over het Zuidereinde in ‘s-Graveland reed werd verrast door een wegversperring. Het vertrouwde bloembakkengevoel maakte zich meester van mij toen ik hem aanschouwde. (Update 29-12)
Een soort jeugdsentiment. Nostalgie haast. Je komt keurig met 30 km/u aanrijden, en dan staat daar plotseling een plukje auto’s, twee filetjes die zich moeizaam tussen de pylonen door wringen. U herinnert zich vast nog hoe dat ging. Als de tegenligger wat brutaler is dan jij, dan kom je niet voorbij de blokkade. Wil je verder, dan moet je langzaam optrekken tot de andere kant er niet meer door kan. Daarna steek je vriendelijk je hand op om te bedanken, terwijl de andere kant je geërgerd aankijkt. Weet u nog hoe dat voelde?

Spannend
Nog spannender wordt het als van de andere kant een auto nadert, die ongeveer even ver van het obstakel verwijderd is als jijzelf. Er is geen voorrang aangegeven. Wat doe je? Hou je in, want je zit in een 30 km gebied, of geef je toch wat gas om eerder tussen de pylonen door te glippen zonder vertraging? Het echte onvervalste originele bloembakkengevoel maakte zich meester van mij. Blij dat ik dat zo lang gemist had nadat DB in 2014 uit de coalitie het veld ruimde en Theo Reijn in no time de bloembakken op rij bij de Meenthof parkeerde. (For the record. De meeste pro-bloembakkers vonden wat later onderdak bij andere politieke partijen.)
Plastic Bloembakken
Nu volg ik de lokale politiek nog steeds vrij goed. Wat minder dan toen ik dagelijks de Wijdemeerse Webkrant bijhield, maar toch. Bij het aanschouwen van de blokkade, die ik gemakshalve maar even plastic bloembak (PBB) noem, vroeg ik mij af of ik iets gemist had. Een discussie in de commissie REO over het aanbrengen van chicanes of blokkades op het Zuidereinde. Een aankondiging in het Weekblad Wijdemeren over de plaatsing van PBB’s misschien? In een gesprek met Gooi-TV zou kunnen… Ik vroeg het aan wat mensen om mij heen. Niemand had enig idee wat hier aan de hand was, waarom de PBB daar geplaatst is en voor hoe lang.
Proefopstelling
De gemeente twitterde op 21 december: “Let op. Op het Zuidereinde ter hoogte van de J.H. Burgerlaan is een tijdelijke wegversmalling geplaatst. Het is een proefopstelling om te kijken of het de verkeersoverlast kan beperken.” Een tweet van verantwoordelijk wethouder Joost Boermans verschafte ook geen helderheid. Hij schreef: “In januari bespreek ik de effecten van deze tijdelijke maatregel. Flitsers wensen we allemaal -op meerdere wegen- maar daar besluit de gemeente niet over.”. Een verdere verklaring van hem in een volgende tweet was:”Betreft interne bespreking. Dit is een tijdelijke maatregel op een lokatie. Zitten geen verdere plannen achter.”.
Toch blijft intussen de vraag of je op een doorgaande weg zonder onderbouwing en zonder aankondiging zomaar een obstakel op de weg mag plaatsen. En hoe lang dat gaat duren. We horen het in januari. En de hamvraag is natuurlijk of de ervaring met de echte bloembakken onvoldoende proefmateriaal heeft opgeleverd.
Ik ken heel wat mensen die niet blij zijn met het knagende nostalgische bloembakgevoel op het Zuidereinde.
Update 29 december 2018
Douwe van Essen hoorde dat de PBB plotseling weer verdwenen was. Voor de zekerheid ging hij op onderzoek uit. En jawel hoor.

Over snelheidscamera’s gaat de gemeente niet!??
Dat wordt dan wel eens tijd. Dat riedeltje hoor ik al jaren.
Natuurlijk kan de gemeente ‘justitie’ of wie dat ook beslist duidelijke aanwijzingen /adviezen geven.
De gemeente heeft alle gerapporteerde verkeerstellingen en -snelheden op papier.
Kom op Joost overrule je voorganger nu eens en voor altijd: flitspalen op de echt gevaarlijke trajecten en het is vrijwel direct afgelopen met asociaal gerace (gerees?)
Het is begrijpelijk dat de bewoners klagen, heb zelf een goede vriend wonen op het Zuidereinde en het is een feit dat men met zeer hoge snelheid deze weg misbruikt.
Het is een sluipweg voor Hilversum. Camera’s is denk ik een zeer goede oplossing weet zeker dat het heel snel is afgelopen. De evt plastic versperring is in mijn optiek een goede oplossing deze mogen op veel meer plekken worden gebruikt zowel op het Zuidereinde als Noordereinde.
Elke maatregel op deze wegen zijn besproken, geplaatst, verwijderd, duur en nooit naar tevredenheid van de nieuwe aanwonenden. Beter is het om de wegen vooral met rust te laten!