Regionale doorfietsroutes: zinvol idee lijkt voorlopig te stranden op het geld

Regionale doorfietsroutes, waarvan vier door Wijdemeren. Het is een nuttig idee. Maar naar het zich nu laat aanzien gaat het stuklopen op het geld. De gemeenten in de Regio Gooi en Vechtstreek zullen daarover flink aan de kersen moeten met de provincie Noord-Holland.

Dat blijkt uit vergaderstukken waarover regionale wethouders mobiliteit op 13 juni (komende donderdag) met elkaar praten. Zoals de feiten nu liggen, heeft de provincie voor het realiseren van doorfietsroutes in deze regio dit jaar maximaal 671.000 euro beschikbaar. Daar zal dan de komende jaren nog een grote bak geld bij moeten, ander wordt het niks.

In rood: de bedachte regionale doorfietsroutes. Door Wijdemeren lopen er vier. (Illustratie Regio Gooi en Vechtstreek)

Bij de zes voor de Regio G&V bedachte doorfietsroutes gaat het vaak om bestaande routes die flink moeten worden aangepast (breder, te scherpe bochten eruit en meer). Volgens een ‘oude’ berekening gaat dat in totaal 34 miljoen euro kosten, een zeer fors bedrag.

Ook is bedacht dat die routes in vijf jaar moeten worden gerealiseerd. Blijft de provincie bij bijdragen van nog geen zeven ton per jaar, dan belandt een rekening van dik 30 miljoen bij de zes regiogemeenten. Gemiddeld is dat per gemeente vijf miljoen ofwel jaarlijks een miljoen in die vijf jaar.

Zelfs als we aannemen dat de grotere jongens – Hilversum en Gooise Meren – wat meer voor hun rekening nemen en de kleinere wat minder, is het maar zeer de vraag of de gemeenten die dikke 30 miljoen kunnen ophoesten. Gemeente-financiën staan door Haags beleid toch al flink onder druk.

Geld provincie

Meer geld van de provincie lijkt dus onontbeerlijk. Nu gaat het bij die 34 miljoen weliswaar om wat de Regio noemt een ‘oude’ berekening, maar dan nog. Als scherper wordt gecalculeerd kan het bedrag mogelijk wat omlaag, maar daar staat tegenover dat prijzen vooral de neiging hebben in de loop der tijd op te lopen, niet te dalen.

Als het plan voor zes regionale doorfietsroutes zou stranden op de financiën zou dat wel jammer zijn. Fietsen is niet alleen goed voor de gezondheid, als mensen voor wat langere regionale ritten vaker de fiets nemen, helpt dat bovendien de toenemende filedruk van auto’s – ook op regionale en plaatselijke wegen – te verminderen. En tegen de CO2-uitstoot helpt het eveneens.

De kansen daarvoor zijn op zichzelf niet slecht. In de vergaderstukken van de Regio wordt opgemerkt dat inwoners vaker elektrische fietsen gebruiken en dat dat de afstanden in de regio binnen dezelfde reistijd kleiner maakt. Dat kan mensen er dus toe aanzetten vaker de fiets in plaats van de auto te pakken.

Sprankje hoop

Een klein sprankje hoop is er wel. De provincie heeft eerder laten weten de betreffende subsidieverordening te willen aanpassen. Maar concreet is daarover nog niets vernomen. Het voorstel aan de regionale wethouders is om de kwestie in elk geval aan de orde te stellen in het overleg over verkeer en vervoer met de provincie. Dat overleg vindt drie keer per jaar plaats.

Eén gedachte op “Regionale doorfietsroutes: zinvol idee lijkt voorlopig te stranden op het geld”

  1. Is het geen probleem dat Wijdemeren onvoldoende is vertegenwoordigd in Provinciale en Gedeputeerde Staten?
    Immers , binnen landelijke partijen is er intern overleg om draagvlak te creëren over dit soort onderwerpen. Daar zitten soms bewindslieden, maar zeker Tweede Kamerleden, statenleden èn lokale volksvertegenwoordigers bij. En wij hebben vooralsnog vooral te maken met lokale partijen als DLP , DB en Groep Goetheer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.