Thuisbezorgen reisdocumenten

Als je een paspoort of identiteitskaart wilt hebben, moet je twee keer naar het gemeentehuis. Een keer om het reisdocument aan te vragen en een keer om het op te halen. Veel gemeenten bieden al sinds 2016 de mogelijkheid het thuis te laten bezorgen. Wijdemeren niet.

Het ‘waarom niet’ staat in een raadsinformatiebrief van 6 februari 2019 die bij de raadsvergadering van maart als ingekomen stuk op de lijst stond met het advies: voor kennisgeving aannemen. Dat is ook gebeurd, want geen enkele fractie nam de moeite de zaak aan de orde te stellen. Toch is er op de argumentatie in de brief wel wat af te dingen.

Burgerpanel
Men heeft zich vooral gebaseerd op de resultaten van een enquête van het Burgerpanel. Op de vraag over het gebruik heeft 52% aangegeven dat er zeker van de mogelijkheid gebruik zou worden gemaakt. Op de vraag wat men bereid zou zijn te betalen voor deze service bleek dat 23% niet bereid was ervoor te betalen, en dat 43% er maximaal €2,50 voor over had. 20% vond tussen de €5,00 en €7,50 redelijk, terwijl 2% wel meer wilde betalen dan €7,50.

Op basis van deze cijfers besloot het college van de mogelijkheid af te zien, omdat de kostprijs, zo had men uitgerekend, gemiddeld €5,95 per document is. Veel andere gemeenten rekenen slechts €4,95. Stichtse Vecht rondt af op €5.00. Rotterdam vraagt €5.10. Onze buurgemeente Gooise Meren slaat er een slaatje uit en vraagt €10.00.

De burgers voor wie een dergelijke mogelijkheid vooral van belang is, zijn senioren, zeker de ouderen zonder eigen vervoer. Dat betreft met name 75-plussers, die trouwens ondervertegenwoordigd zijn in het Burgerpanel. Veel mensen van die leeftijd hebben immers nog helemaal geen internet en kunnen niet aan het panel deelnemen.

“Geen bezuinigingsmogelijkheid”
Het college van Wijdemeren heeft nog een andere reden om de mogelijkheid niet aan te bieden. “Het thuis laten bezorgen biedt qua inzet van capaciteit geen extra bezuinigingsmogelijkheid.” Men redeneert dat er ’s ochtends toch al ambtenaren aan de balie zitten, en dat het bieden van een bezorgservice “dus geen financiële ruimte” biedt, waarmee bedoeld wordt dat je er niet mee op personeelskosten bespaart. Maar dat mag natuurlijk geen reden zijn. De bedoeling is een betere service aan de inwoners, niet het bezuinigen op ambtelijke capaciteit. En wat de kosten betreft: niemand is verplicht er gebruik van te maken. Maar voor degenen die niet meer zo zelfstandig zijn en veraf wonen, kan het een goede oplossing zijn voor de slechte bereikbaarheid van het gemeentehuis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.