4 oktober 1992 Door het oog van de naald

Op 4 oktober 1992 vond de ramp plaats met het El Al vrachtvliegtuig dat zich in de flat Kruitberg in de Bijlmermeer boorde. Nu, 30 jaar later, is daar terecht veel aandacht voor. ‘s-Graveland, Kortenhoef en de Horstermeer kropen toen door het oog van de naald.

Het radarbeeld na de crash van de El Al Jumbo in de Bijlmermeer.

Raar geluid

Op die avond op 4 oktober lag ik in Kortenhoef op de Zuidsingel met griep in bed. Ik hoorde een vliegtuig overkomen dat veel lawaai en een raar geluid maakte. Vrij kort daarop kwam het nieuws dat er in de Bijlmermeer een vliegtuig was  neergestort.

Het verband tussen die twee gebeurtenissen legde ik pas in de weken er na, toen in de media werd beschreven dat de Jumbo van El Al een rondje had gevlogen over het Naardermeer waar het toestel twee motoren had verloren en met nog meer schade (flaps)  was omgekeerd om weer te landen op Schiphol.
Toen viel bij mij het kwartje dat dat rare geluid van dat vliegtuig, enkele minuten voor het in de Bijlmer neerstortte, waarschijnlijk het ramptoestel was geweest.

Bevestiging

De bevestiging van mijn vermoeden kwam tijdens de Parlementaire Enquête op 3 februari 1999. Tijdens het verhoor van de heer S. Koopmans, de directeur van de Vluchtverkeersleiding, werd achter hem op televisie een kaart vertoond waarop de vlucht van het ramptoestel was ingetekend.

Parlementaire Enquête 3 februari 1999.

De foto is een beetje vaag. Hij komt uit de Wijdemeerse Webkrant. Toen stond internet nog in de kinderschoenen en moesten foto’s zo klein mogelijk opgenomen worden op websites omdat bandbreedte duur was.
Desalniettemin opende deze kaart op de achtergrond mij de ogen.

Over de Zuidsingel

De stippellijn was de vluchtroute van de El Al Jumbo. Boven de schouder van de heer Koopmans is links de Horstermeer te zien. In rood gaf ik op deze foto  bovenaan de bocht in de Loodijk aan vanwaar het Noorder- en het Zuidereinde, met rechts de buitenplaatsen, recht naar beneden lopen. Het rode vierkantje is de kern van (nieuw) Kortenhoef, met aan de onderkant daarvan de Zuidsingel waar ik op 4 oktober het vliegtuig boven mij hoorde overkomen. Meer naar links op de kaart vloog het toestel over het begin van de Kortenhoefsedijk  en langs de Horstermeerpolder. Het had dus ook een ramp in Kortenhoef en omstreken kunnen veroorzaken, want de bemanning had er al geen controle meer over.

Kruitberg

In 1973 verhuisden wij uit Amsterdam naar Kortenhoef. In Amsterdam woonden wij daarvoor enkele jaren in de Bijlmermeer in de flat Kruitberg. In een deel dat niet getroffen werd en er nog staat bij het metrostation Kraaiennest. Ook dat zet je even aan het denken.

 

5 gedachten op “4 oktober 1992 Door het oog van de naald”

  1. Die dag was ik in de middag met mijn broer wezen kijken bij molen De Vriendschap in Weesp. Toen ik later weer thuis was hoorde ik een vliegtuig overkomen. Ik weet nog dat ik dacht : die rot vliegtuigen komen steeds lager over. ( i.p.v. van rot gebruikte ik een wat fysieker woord) Ik denk dat het in het journaal was dat ik van de Bijlmerramp hoorde. Toen ook geen verband gelegd, want de Bijlmer is hier zo ver vandaan. Wel bedacht ik dat de Bijlmer niet zo ver weg was van de plek waar ik net was geweest. Maar na het verschijnen van de kaartjes met de vliegroute wist ik dus wel wat ik gehoord had.

  2. Ook ik lag met griep in bed en mijn moeder hoorde het vliegtuig overkomen en weet nog dat het raar klonk… confronterend om je analyse terug te lezen.

  3. Die avond was ik bij mijn ouders op bezoek op de Kerklaan (vlakbij het winkelcentrum), hoorde toen ook een vliegtuig heel laag overkomen, met een rare traag ronkende diepzware brom. Ik schrok ervan maar mijn ouders zeiden, ‘ja, ze komen hier steeds lager’. Overigens dacht ik dezelfde avond al dat er een verband moest zijn.

    1. Nog even een “nabrander” (excusez le mot): In de treintaxi vertelde de chauffeur mij dat er boven Hilversum een brandend vliegtuig zou zijn gezien. Waarschijnlijk had hij dat opgevangen via zijn radio. Toen ik thuis kwam en het nieuws hoorde, was mij het verband wel duidelijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.