Laat dat nu verkeerd uitpakken!

De guerrilla tegen de obstakels die de gemeente keer op keer op keer plaatst op de Rondweg in Nederhorst den Berg herinnert mij aan de strijd die op verschillende plekken tevergeefs gevoerd wordt. En soms zelfs met een gevolg dat nu juist niét de bedoeling was.

We beginnen met Nederhorst den Berg. De regelmatige passant en zeker de inwoner van Nederhorst zag een paar maanden geleden plotseling rubberen drempels op de Rondweg verschijnen. Waarom? Dat was volstrekt onduidelijk. Jarenlang waren ze er niet en toen plotseling waren ze er wel. Iemand had er vast over nagedacht, maar wat dan? De brave automobilist die met de toegestane 50 km/u aan kwam rijden verloor bijna zijn versnellingsbak bij de knal op de drempels. Tijd dus om goed vooruit te kijken of je op het midden van de weg met je kleine of middenklasse voiture met een goedgemikte slalom tussen de drempels door kon rijden. Na enige training bleek dat perfect te kunnen als er geen tegenligger aan kwam waardoor beiden toch de knallende drempel  moesten trotseren.

Wijdemeren slaat terug!
Paaltjes.

De gemeente Wijdemeren, ook niet van gisteren, monteerde paaltjes midden op de weg, die het slalommen onmogelijk maakten. Die paaltjes stonden er niet lang. Montere Bergers verwijderden ze om het slalommen weer mogelijk te maken. Wijdemeren zette er nieuwe paaltjes, die voor de Bergse paaltjesopruimers geen enkel probleem vormden. En zo zijn we inmiddels al aan de vierde of vijfde set gemeentepaaltjes bezig.
In de krant van vandaag stond dat Wijdemeren zich nu gaat wapenen met een echte middenberm of vangrail om de weerbarstige Bergers geheel klem te zetten.
Blijft de vraag over waarom? Waarom verschenen daar drempels?

Pap, gas geven!

Dit paaltjescircus doet mij denken aan de paal die ooit aan het begin van de Herenweg in Ankeveen stond direct achter het kombord. Op die paal stond een soort verkeerslicht dat aan ging als je het te snel passeerde. Komend uit Ankeveen mocht je toen nog 80 rijden op dat stukje provinciale weg. Als je netjes afremde om de Herenweg op te rijden met 50 km/u deed de paal niets. Tot teleurstelling van de kinderen op de achterbank.
Hoe vaak klonk het niet van achteren: “Pap, even flink gas even dan gaat de paal aan.” Tja, wat doe je dan?

Help, mijn huis scheurt!

Op het Noorder- en Zuidereinde in ‘s-Graveland klaagden de bewoners over de snelheid van het verkeer. De gemeente plaatste toen op, ik meen me te herinneren, circa 15 plekken Gumatecdrempels. Het soort drempels dat nu in Nederhorst zo populair is. Die waren toch weer iets anders gedimensioneerd. Had je een ruime auto, dan kon je met een beetje mikken ongehobbeld door zoeven. Was je auto wat kleiner dan was er geen ontkomen aan. Een apart geval waren zware vrachtauto’s. Die konden zonder hobbelen over de drempel heen, maar soms had de chauffeur er een guilty pleasure in om over de drempel knallen.
Na enige tijd kwamen de eerste scheuren in de huizen bij die drempels. Toen waren de drempels snel weer weg.

Weet u nog? De bloembakken!

Nou nog een paar. Bij de Smidsbrug werd een snelheids- en roodlichtcamera geplaatst. Het duurde geen week of de lens was dicht gespoten.
Bij de Klapbrug kwamen verkeerslichten om de gevaarlijke kruising te beveiligen. Prima idee! Toch?
Nou, dat vonden de aanwonenden niet. De wachtende file voor hun huis stonk en bovendien waren er chauffeurs die met hun boombox het gesprek in de huiskamer verstoorden. De protesten zwollen aan en na een jaar waren de stoplichten weer weg.
En laten we de bloembakken niet vergeten. Het hele dorp links en rechts van de ‘s-Gravelandse Vaart werd door het college van DB, VVD en D66 vol gezet met bloembakken. Voor het verkeer was er geen doorkomen aan. Dat liep soms compleet vast.
Bij de eerstvolgende verkiezingen streek het CDA de winst tevreden op. DB van Gert Zagt (toen nog DB, nu DLP) werd meer dan gehalveerd (van 9-10 naar 4).
Wethouder Theo Reijn (CDA) had de bloembakken na de verkiezingen in twee weken opgeruimd.

De langste adem?

Benieuwd wie in Nederhorst de langste adem heeft. In de krant stond vandaag dat de drempels daar te maken hebben met een oversteekplaats van een nieuw parkje. Is een zebrapad met een waarschuwingsknipperlicht misschien een ideetje. Ja, ik verzin ook maar wat.

2 gedachten op “Laat dat nu verkeerd uitpakken!”

  1. “Is een zebrapad met een waarschuwingsknipperlicht misschien een ideetje.” Dat zou toch te simpel zijn, is toch veel leuker om de burger te pesten door een bebouwde kom drempel te plaatsen op een doorgaande n weg waar ik persoonlijk nog nooit iemand heb zien oversteken (en ik rij er dagelijk meerdere keren langs)

  2. Dit brengt mij op een idee. Over de sluiproute Leeuwenlaan – Noordereinde voor Hilversummers.
    Kan dat in de onderhandelingen over herindeling niet geregeld worden ?
    Gaat Gooise Meren het stuk tot de vroegere watertoren weer 70 km maken? Gaat Hilversum samen met Noord Holland een extra noord-zuid afslag Provinciale weg – Leeuwenlaan regelen? Of als alternatief een verbinding langs het Amsterdam-Rijnkanaal die beide Provinciale wegen gaat verbinden? Wie biedt?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.