Ook wel eens leuk: Vervoer BV houdt geld over, ‘financiën weer op orde’

Het regionale overheidsbedrijf Vervoer Gooi en Vechtstreek BV bleef in 2023 keurig binnen de gestelde financiële kaders, er bleef zelfs geld over. Na eerdere tegenvallers is dat wel eens aardig om te zien, want de euro’s van Vervoer BV zijn de euro’s van de deelnemende gemeenten, dus ook van Wijdemeren.

(Foto Regio Gooi en Vechtstreek)

Vorig jaar was er het nodige te doen over het geld voor Vervoer BV, het regionale bedrijf voor WMO-taxi en leerlingenvervoer waarvan de Regio Gooi en Vechtstreek de enige aandeelhouder is. Tot oprichting van het overheidsbedrijf (per 1 januari 2021) werd besloten na langdurige problemen met particuliere bedrijven die de WMO-taxi en het leerlingenvervoer naar het speciaal onderwijs verzorgden.

Kwaad bloed

Begin 2023 bleek Vervoer BV in 2022 een flink financieel gat te hebben opgelopen. Omdat de gemeenten echter ongeveer een miljoen teveel aan voorschotten hadden betaald, werd dat geld ‘ingepikt’ om het gat te dichten. Dat de gemeenteraden daarover niets werd gevraagd zette kwaad bloed. Begin oktober bleek dat Vervoer BV ook in 2023 meer geld nodig had: krap een miljoen. Of de gemeenten even wilden bijlappen.

Nu de jaarcijfers 2023 op tafel liggen, ziet het er beter uit. Dat komt voor een flink deel doordat klanten na de coronaperiode de weg weer hebben gevonden naar de WMO-taxi. ,,Financieel is ons bedrijf daarmee nu weer op orde’’, schrijft Hugo Bellaart in het jaarverslag. Behalve wethouder in Gooise Meren is hij namens het algemeen bestuur van de Regio Gooi en Vechtstreek ‘bestuurlijk trekker’ voor Vervoer Gooi en Vechtstreek BV.

Zag het er in oktober naar uit dat Vervoer BV de gemeenten zo’n 8,3 miljoen euro zou kosten, nu blijkt dat het bedrijf daar met de uitgaven inderdaad binnen is gebleven. Sterker nog, onder de streep bleef er ruim 305.000 euro over. Dat geld wordt in de algemene reserve van de onderneming gestopt, zo is de bedoeling. Tot nu toe zit in die pot slechts honderd euro – gestort door de Regio: 1 euro voor elk van de 100 aandelen.

WMO-taxi

Van de krap 5.800 ‘actieve pashouders’ voor de WMO-taxi in de hele Regio kwamen er vorig jaar 479 uit de Wijdemeerse dorpen. Deze inwoners van Wijdemeren maakten 13.729 WMO-taxiritten, goed voor 132.900 kilometer. Alle regionale pashouders samen maakten iets minder dan 181.000 ritten, wat dik 1,3 miljoen kilometer op de tellers bracht. In verreweg de meeste gevallen kwam de WMO-taxi op tijd. Het streven was dat in 92 procent van de gevallen voor elkaar te krijgen, de werkelijkheid bleef daar een flintertje onder: 91,7 procent.

Leerlingenvervoer

In heel de Regio Gooi en Vechtstreek maakten vorig jaar 839 leerlingen gebruik van Vervoer BV om bij het speciaal onderwijs te komen en na school weer thuis. Van hen woonden er 138 in Wijdemeren. Die leerlingen uit Wijdemeren maakten in totaal krap 30.000 ritten, goed voor 347.299 kilometer.

Het aantal mensen in loondienst bij Vervoer BV groeide iets van 187 (samen 112 fte ofwel fulttime banen) in 2022 naar 195 (113,5 fte) eind vorig jaar. Van hen waren verreweg de meesten (94,2 fte) chauffeur.

Ziekteverzuim

Het ziekteverzuim was betrekkelijk hoog, al daalde het wel van 10,6 procent in 2022 naar 8,9 procent vorig jaar. De directie heeft de ondernemingsraad advies gevraagd over verder terugdringen van dat verzuim.

Het wagenpark van Vervoer BV omvat nu 116 elektrische personenauto’s en busjes en 25 die op diesel rijden. Daarmee is 82 procent van de voertuigen elektrisch. Vorig jaar zijn op diesel rijdende rolstoelbussen gekocht omdat op dat moment ‘helaas nog geen goed elektrisch model op de markt’ was, aldus het jaarverslag.

Poef met buslijn 5

Interessant is een proef waaraan Vervoer BV en particulier busbedrijf Transdev (Connexxion) serieus denken. Eerder kwam in het nieuws dat Transdev door personeelstekort hier en daar gaten moet laten vallen in het buslijnennet. Gesuggereerd is toen dat Vervoer BV misschien zou kunnen helpen. Blijkens het jaarverslag van Vervoer BV is daaruit het voorstel voor een pilot gerold.

Volgens dat voorstel gaat Vervoer BV in het weekeinde een bestaande Transdev-buslijn verzorgen, maar daadwerkelijk gereden wordt uitsluitend op aanvraag (van passagiers). In het jaarverslag van Vervoer BV wordt niet vermeld welke buslijn het betreft. Elders in de Regio-paperassen vond ik echter een aanwijzing dat het kennelijk gaat om lijn 5 (van station Naarden/Bussum met een slinger door de Hilversumse Meent naar station Hilversum en omgekeerd).

Het besluit over de pilot is aan de provincie Noord-Holland en de vervoerwethouders van de Regio Gooi en Vechtstreek. Op de vergaderagenda van die wethouders staat het nog niet.

Evaluatie Vervoer BV

Het is trouwens de bedoeling dat binnenkort een ’tussenevaluatie’ begint  over de gang van zaken bij Vervoer BV tot nu toe. De uitkomst daarvan wordt half juli of vlak na de zomervakantie verwacht.

Eén gedachte op “Ook wel eens leuk: Vervoer BV houdt geld over, ‘financiën weer op orde’”

  1. Onderschat ook niet de ritten die gemaakt zijn met Automaatje in de regio! Dat is een grote “concurrent” van de WMO taxi (in wording).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.