Pleidooi voor de E-step.

In het Noord-Hollands Dagblad stond gisteren een artikel waarin light electric vehicles (LEV) en vooral elektrische steps door een politiewoordvoerder zwart werden gemaakt. Ze zijn onveilig en ze zijn verboden. Ja, in Nederland. Niet in Duitsland, Frankrijk, Engeland en nog meer Europese landen.

Wel wat op af te dingen
Segway Ninebot scooter

Op de stellingname van die politiewoordvoerder is wel wat af te dingen. In het land dat de beste fietspaden infrastructuur van de wereld heeft, waar zich horden fietsers met grote snelheden over verplaatsen. Wielrenners, elektrische fietsers, scootmobielers, elektrische bakfietsen met twee kinderen aan boord, die allemaal gewoon hun vervoermiddel kopen en er hard (en ja, soms gevaarlijk) mee kunnen rijden zonder RDW keuring of wat dan ook. En dan worden lichte elektrische steps verboden. Dat is niet logisch.

De snelheid is het niet

De gebruikers van de gewone fiets en de elektrische step rijden allebei 15-25 km/u en worden met gemak ingehaald door de wielrenners met 30-50 km/u en de elektrische (bak)fietsen en snorfietsen met 25-35 km/u. Aan de snelheid ligt het dus niet. Een beetje kwalitatief goede step heeft goede remmen op voor- en achterwiel en is voorzien van voor- en achterverlichting (incl. een remlicht) en, jawel, een fietsbel. Zet een helm op voor extra veiligheid  en je hebt het ideale vervoermiddel voor forensen in het openbaar vervoer die voor- en navervoer willen. En wellicht een leeftijdsgrens van 16 jaar en eventueel een bromfietsrijbewijs (hoewel al die fietsers en wielrenners dat ook niet nodig hebben, dus liever niet, uit een oogpunt van het gelijkheidsbeginsel).

Voor- en Navervoer

De reiziger rijdt met de step van zijn huis naar de bushalte of het station naar keuze. Daar vouwt hij de step op en neemt hem mee de bus of trein in zonder veel ruimte te vragen. (Anders dan een fiets.) Aangekomen nabij zijn bestemming stapt hij uit, vouwt de step weer uit en zoeft geluidloos zonder uitlaatgassen naar zijn bestemming. Zelfs met een vouwfiets gaat dat niet zo eenvoudig.

Wat is daar tegen? Waarom moet dat verboden worden in Nederland? Omdat alles hier altijd vijftig jaar later gebeurt dan in de ons omringende landen? Het is schoon en milieuvriendelijk. Het bespaart CO2 uitstoot. En het biedt een hoop gemak en plezier niet te vergeten.

En ja in voetgangersgebieden mogen ze, wat zeg ik, moeten ze geweerd worden van mij, maar handhaaf dan ook dat er, bijv. op winkelcentrum de Meenthof in Kortenhoef geen fietsen , brommers, scooters en zelfs motoren meer mogen rijden, wat nu schering en inslag is. (En nu we het er toch over hebben, ook scootmobielen scheuren vaak de vouwen uit je broek in winkelcentra.)

Maar terug naar het onderwerp.

Minister Cora van Nieuwenhuizen van Verkeer en Waterstaat belooft al enige jaren om de step toe te laten, maar stelt dat steeds jaar na jaar uit. (Is de LEV nu een bromfiets of een elektrische fiets?)

Bij de introductie van de bromfiets eind jaren vijftig ging dat in Nederland ook al zo tuttig. Mijn eerste bromfiets, een Batavus buikschuiver moest volgens de wet trappers hebben, want het was immers een rijwiel met hulpmotor! En een fiets heeft trappers volgens de wet! Dus mijn Batavus ook. Ze zaten er op, maar ze deden niks. Het duurde een jaar of vijf tot de wetgever het licht zag en de trappers vervangen mochten worden door een kickstarter. Want fietsen met trappers op zo’n zware brommer was volstrekt onmogelijk.

Nu heeft de minister aangekondigd dat ze in 2023 een besluit gaat nemen. En intussen worden LEV’s in alle soorten en maten verkocht, gebruikt (en mondjesmaat beboet). Met als groot nadeel dat ze onverzekerd rond rijden, want niet goedgekeurd.
Mijns inziens is dit dan ook een zinloos achterhoedegevecht. De verkoop verbieden is ook zinloos. Zelfs bij de Media Markt staan er 20 verschillende soorten in de winkel. Van prutskwaliteit tot prima vervoermiddelen.

3 % heeft al een LEV

Een citaat uit een artikel van RTL Nieuws:

“Bijna 3 procent van de Nederlanders bezit al een licht elektrisch voertuig (LEV), blijkt uit een onderzoek van Multiscope onder 6.400 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Dat zijn in totaal 363.000 LEV’s. Het grootste deel hiervan heeft een elektrische step (47 procent), zo’n 167.000 e-stepjes.”

“Als 2 procent van de Nederlanders dit jaar een LEV koopt, komt het totaal aan dit type voertuigen op bijna 650.000 stuks. Het merendeel (55%) gaat voor een elektrische scooter. Ongeveer een kwart wil een elektrische step aanschaffen en 13 procent kiest voor een hoverboard.”

Filmpje!

Bekijk dit filmpje en begrijp het gemak en het plezier van een elektrische step. En nu maar hopen dat demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen de knoop doorhakt en duidelijkheid schept. Hoe langer ze wacht hoe vervelender het voor iedereen wordt. Want de LEV als schoon en stil (voor- en na) vervoermiddel komt er, al is het alleen al in het kader van duurzaamheid.

Mark my words.

2 thoughts on “Pleidooi voor de E-step.”

  1. Helemaal mee eens, maar had je als bezitter en gebruiker van zo een vervoermiddel, niet enig eigenbelang moeten melden?

    1. Dit gaat over een krantenartikel waarin iemand naar mijn oordeel onzin beweert.
      Moet je altijd melden of je wel of niet zelf voetbalt als je over voetbal schrijft? Of zelf in de actieve politiek zit, als je over de politiek schrijft?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.