Bouwen op het vliegveld? Hilversumse VVD sluit het niet uit. Dat biedt ook weer kansen voor Ter Sype

De Hilversumse VVD wil laten onderzoeken of een andere bestemming voor het terrein van vliegveld Hilversum zinvol is en wat dan eventueel de mogelijkheden zijn. Wellicht bouwen voor wonen, misschien voor werken en misschien een deel teruggeven aan de natuur – of een combinatie daarvan. Als, áls het vliegveld zou worden gesloten biedt dat tevens kansen voor woningbouw in het Loosdrechtse gebied Ter Sype.

Beeld van de webcam van het vliegveld. Op vrijdagmiddag voor Kerstmis is het er natuurlijk stilletjes.

Het gaat om Hilversumse politiek, maar het betreffende gebied ligt niet alleen heel dicht bij Nieuw-Loosdrecht, het hangt er ook ten nauwste mee samen. Dus ook voor inwoners en bestuurders van Wijdemeren is het raadzaam de oren te spitsen en goed op te letten.

In het verkiezingsprogramma van de Hilversumse VVD staat letterlijk dit: ,,Er wordt onderzoek gedaan naar de wenselijkheid en mogelijkheden van het transformeren van Vliegveld Hilversum, eventueel in combinatie met het MOB-terrein en de Korporaal Van Oudheusden Kazerne. Het oplossen van de verkeersdrukte op de Diependaalselaan is hierbij een voorwaarde’’.

Arno Scheepers. (Foto VVD Hilversum)

Wat betreft het vliegveld roept dat onmiddellijk de vraag op: transformeren tot wat dan? Voor een antwoord op die vraag heb ik de Hilversumse VVD-lijsttrekker, Arno Scheepers, maar eens gebeld. ,,We hebben het bewust ruim geformuleerd, we sorteren nog nergens op voor’’, vertelt hij. En, zegt hij ook, het zou natuurlijk het mooiste zijn als het vliegveldterrein in combinatie kan worden bekeken met het voormalige mobilisatiecomplex (MOB) en met de kazerne, alle drie gelegen aan de Noodweg. Het MOB-complex is tegenwoordig, net als het vliegveldterrein, eigendom van de gemeente Hilversum. De kazerne niet, die is van Defensie.

Geen uitgemaakte zaak

Overigens geeft Scheepers aan dat sluiting van het vliegveld voor de Hilversumse liberalen niet op voorhand een uitgemaakte zaak is. Maar zou het zo ver komen, dan ziet de VVD het liefst dat het hele gebied (dus vliegveld, MOB en bij voorkeur ook de kazerne) in één plan wordt gevat. Zonder nu al ergens voor te kiezen – ,,Juist daarom vinden we een onderzoek nodig’’ – somt Scheepers wel opties op voor het vliegveld en de andere terreinen: wonen, werken en/of delen van het gebied teruggeven aan de natuur. ,,Het ligt immers tegen de natuur aan.’’

Dat bebouwing vervolgvragen met zich meebrengt, realiseert de liberale lijsttrekker zich terdege. Het misschien wel belangrijkste vraagstuk: de ontsluiting voor het verkeer. ,,Het moet”, zegt hij nadrukkelijk, ,,over bestaand asfalt, er moeten geen nieuwe wegen door de natuur komen.’’

Ter Sype

Dat er ‘een grote samenhang is tussen het vliegveld en Ter Sype’ weet Scheepers natuurlijk heel goed. Tot op heden is een van de start-en landingsbanen immers dé grote hinderpaal voor ontwikkeling van Ter Sype. Maar als in Ter Sype gebouwd gaat worden ‘is de ontsluiting daarvan een hele uitdaging’, zegt de Hilversumse lijsttrekker.

In verband met verkeer van en naar eventuele nieuwe woningen en/of bedrijfsgebouwen in de gebieden Ter Sype, vliegveld, MOB, kazerne noemt hij wel een mogelijke optie: een afslag van snelweg A27 ter hoogte van Hollandsche Rading. Die zou bij de rotonde bij Hollandsche Rading kunnen worden aangesloten op de Noodweg.

Afstemming

Het pleidooi van de Hilversumse VVD voor een gedegen onderzoek biedt voor politiek Wijdemeren in elk geval stof tot nadenken. Zeker als we dat VVD-idee combineren met een suggestie die de Hilversumse PvdA eerder dit jaar deed, namelijk voor woningbouw op het vliegveld. Zou er na de verkiezingen en na de vorming van een coalitie en een nieuw college in Hilversum beweging in de zaak komen, dan kan de Wijdemeerse politiek daarvoor de ogen niet sluiten. Integendeel, dan is het een kwestie van heel erg goed opletten. Het allerminste wat dan nodig is, is nauwkeurige afstemming van mogelijkheden en eventuele plannen tussen de twee buurgemeenten.

10 gedachten op “Bouwen op het vliegveld? Hilversumse VVD sluit het niet uit. Dat biedt ook weer kansen voor Ter Sype”

  1. Beetje ambitieus hè?in het kader van milieu en natuur…laten we heel Loosdrecht plat gooien en er een data centrum op knallen….ook een idee????

    1. Ben benieuwd naar uw oplossing? Maar heb wel een vermoeden wat dat zal zijn, namelijk helemaal NIETS!
      Het enige wat ik altijd hoor is de natuur, maar nimmer oplossingen. Te triest voor woorden.

    2. Of bouwen op de Hoornboegse Heide. 1500 Woningen op het vliegveld voor statushouders? Of dan toch maar het vliegveld??

  2. Wat raar dat u mij meteen zo veroordeeld…u kent mij helemaal niet!
    Goed oplossingen?
    Wat gaat er met het oude ziekenhuis in Bussum gebeuren?voor het nieuwe gebouw is al een bos gekapt…wellicht kan daar een van uw geweldige woonwijken neergezet worden…lege kerken en bedrijfsterreinen plat en daar woonwijken…ik snap heus wel dat er gebouwd moet worden,maar laat de natuur zijn,en het dorp klein blijven en laten we trots zijn op de prachtige Groene omgeving waarin we mogen wonen .

  3. Voor alle duidelijkheid het gaat om Wijdemeren en niet om Bussum!
    Tevens zie niet in waarom het vliegveld Hilversum als enige in Nederland 3 landingsbanen zal moet hebben terwijl Soesterberg leeg staat met 1 baan. Wordt het geen tijd deze te sluiten en de hobby vliegers te verhuizen naar Soesterberg. Dit is wellicht betere en verantwoordelijke oplossing.

    1. Beste Mark, vliegveld Soesterberg is “teruggegeven aan de natuur”. Dat is geen vliegveld meer (er zit alleen een lokale zweefvliegclub), dus dat is geen optie. Ik ben het met je eens dat dat een misser is geweest!
      En vliegveld Hilversum heeft drie grasbanen die afhankelijk van windrichting en het minimaliseren van geluidsoverlast worden gebruikt. Met slechts twee grasbanen zou de bodem kapot worden gevlogen (veengrond als de plassen). Misschien handig dat je bijgaande tekst leest voordat je je een oordeel vormt: http://www.ehhv.nl/nieuws/65/nut-en-noodzaak-van-vliegveld-hilversum.
      Jouw redenering volgend zouden we de Loosdrechtse Plassen ook kunnen dempen voor woningbouw want er zitten alleen hobbyzeilers, die wel kunnen verhuizen naar het Gooimeer. En “de natuur doet er toch niet toe”. Ook dat lijkt ons echter geen betere en verantwoordelijke oplossing…

    2. Voor de goede orde: Vincent Kager is bestuurslid van de Stichting Vliegveld Hilversum en mede-eigenaar van Vliegschool Hilversum.

  4. Beste Ronald, dank voor je toevoeging, ik denk dat ik deze dagen makkelijk te Googelen ben ;-). Maar voor het bewaren van de journalistieke zorgvuldigheid; kan je mij dan s.v.p. ook nog even toelichten wie Mark Berghuis is? Want dat weet ik dan weer niet.

  5. kan vliegveld niet veel beter “overleven” met twee semi verharde banen a la Texel? onder het gras onzichtbaar, zodat er geen vliegtuigen meer over de kop slaan op het te natte gras, Vincent? is dat niet veel veiliger? kan doden voorkomen?
    ik woon in Loosdrecht zonder enig belang en stuur de discussie hier dan niet, zoals anderen die er wel belang bij hebben wel doen….overigens, weet je dat wetenschappers hebben aangetoond, dat er bij sluiting baan 13-31 maar liefst 1100 woningen MINDER geluidshinder zullen ervaren? wat is dat je waard? niks?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.