Busvervoer geeft reden tot zorg

Een zorgwekkend stuk over het openbare busvervoer in Noord-Holland stond vorige week in De Gooi- en Eemlander (woensdag 14 februari). Het roept vragen op over de toekomst van het busvervoer in Gooi en Vechtstreek, dus ook in de Wijdemeerse dorpen. Het zou goed zijn als de gemeenteraad te horen krijgt hoe de provincie daarmee de komende jaren denkt om te gaan. En let wel: enige haast is geboden.

Gedeputeerde Jeroen Olthof heeft het busvervoer in portefeuille. (Foto Provincie Noord-Holland)

Gedeputeerde Jeroen Olthof (Mobiliteit en Bereikbaarheid, PvdA) geeft in dat krantenstuk uitleg over het busvervoer. Voor een goed begrip even kort hoe dat in elkaar zit. Nederland is opgedeeld in vervoersgebieden. In Noord-Holland wijst de provincie drie van die gebieden voor een bepaalde periode toe aan een bepaalde busmaatschappij. Dat zijn Noord-Holland Noord, Haarlem/IJmond en Gooi & Vechtstreek. De Vervoersregio Amsterdam wijst de andere drie Noord-Hollandse gebieden toe. Naast Amsterdam zijn dat Zaanstreek-Waterland en Amstelland-Meerlanden.

Klein, niet interessant

De vervoersgebieden NH Noord en Haarlem/IJmond zijn relatief klein – elk goed voor een jaaromzet van zo’n 35 miljoen euro. Daardoor zijn ze straks voor vervoerbedrijven misschien niet meer interessant. Als ingeschreven kan worden voor een nieuwe periode busvervoer zouden vervoerders hun schouders kunnen ophalen: laat maar, we schrijven niet in. Dan dreigt zo’n gebied zonder busvervoer te raken.

Om dat tegen te gaan hebben Gedeputeerde Staten het besluit genomen (het definitieve volgt in het tweede kwartaal van dit jaar) om de gebieden Haarlem/IJmond en NH Noord samen te voegen. Dan kunnen vervoerders straks inschrijven op een grotere concessie, waar ze een jaaromzet kunnen halen die ergens tussen de 40 en 80 miljoen euro ligt.

En Gooi & Vecht?

Dat klikt hartstikke logisch. Maar in dat stuk in De Gooi- en Eemlander staat ook dit zinnetje: ,,De regio Gooi & Vechtstreek blijft apart’’. Dat is zorgwekkend. Want als de regio’s Haarlem/IJmond en NH Noord los van elkaar ieder een omzet opleveren die voor vervoerders misschien niet meer interessant is, hoe zit dat dan met Gooi & Vechtstreek?

Omzetcijfers over deze regio worden op de websites van vervoerbedrijven  Connexxion en Transdev niet vermeld. Vroeger is de concessie Gooi en Vechtstreek door de provincie gegund aan Connexxion, tegenwoordig aan Transdev Nederland. Overigens is het Franse Transdev het moederbedrijf van Connexxion.

Beverwijks burgemeester Martijn Smit. (Foto Gemeente Beverwijk)

Wat we wel weten is dat Gooi en Vechtstreek ongeveer 245.000 inwoners telt. Ter vergelijking heb ik Haarlem/IJmond becijferd. Inclusief Beverwijk (de burgemeester daar is Martijn Smit, u kent hem vast nog) en inclusief Zandvoort (met wethouder Jan Jaap de Kloet, een naam die u vast ook nog wel iets zegt) telt dat vervoersgebied ruwweg 345.000 inwoners. Als de bus-omzet daar al te klein zou zijn om straks vervoerders nog te interesseren, hoe zou dat dan zijn voor de nog een stuk kleinere regio Gooi en Vechtstreek??

Straks geen bussen meer?

Waar de provincie twee andere vervoersgebieden terecht samenvoegt om ze aantrekkelijk te houden, wordt ten aanzien van Gooi en Vechtstreek niets ondernomen. Kan dat betekenen dat het busvervoer hier na 2030 (de huidige Transdev-concessie eindigt op 14 december 2030) in het ongerede raakt? Kan het betekenen dat (onder meer) de Wijdemeerse dorpen straks van busverbindingen verstoken zijn?

Het lijkt geen haast te hebben, maar dat is bedrieglijk. Inderdaad, pas half december 2030 moet een nieuwe bus-concessie voor Gooi en Vechtstreek ingaan. Maar niet voor niets wil de provincie NH Noord en Haarlem/IJmond al begin 2028 samenvoegen. In september 2027 verloopt immers de concessie voor Haarlem/IJmond en op 1 juli 2028 die voor NH Noord.

Gooi & Vecht toevoegen

Het zou helemaal niet zo gek zijn ook Gooi en Vechtstreek bij de nieuwe combinatie Haarlem/IJmond-NH Noord te voegen. Dan ontstaat een gebied waar een nog mooiere omzet valt te halen. Dan blijft Gooi en Vechtstreek in elk geval niet in z’n voor vervoerders wellicht onaantrekkelijke eentje achter.

De concessiegebieden voor busvervoer. (Kaart Wiki/CROW)

 

Maar is het niet heel onhandig dat Gooi en Vechtstreek niet aansluit op Haarlem/IJmond-NH Noord? Dat lijkt me niet. Zie op het kaartje de concessie Achterhoek-Rivierenland. Ook die bestaat uit twee niet aansluitende delen. Of veel dichter bij huis: de concessie Provincie Utrecht (twee keer nummertje 8 op het kaartje). Ook twee losse gebieden.

Alternatieve combinatie

Een alternatief voor het combineren van Gooi en Vechtstreek met de twee andere Noord-Hollandse gebieden lijkt op het eerste gezicht trouwens ook denkbaar. Op het kaartje ziet u dat de twee gebieden van Provincie Utrecht (nummer 8, paars) mooi aansluiten op Gooi en Vechtstreek. Zou dat dan een handige combinatie kunnen zijn?

In dat geval is overigens meer haast geboden dan bij samenvoeging met Haarlem enz. De concessie van vervoerder Syntus voor Provincie Utrecht (gebied 8) loopt namelijk al af op 31 december 2025. Maar meer dan snelheid lijkt iets anders een fatale complicatie voor deze variant. Die variant overschrijdt namelijk de provinciegrens. Dat betekent dat dan twee ov-autoriteiten (provincies) betrokken zijn. Realistisch bezien moeten we dit alternatief vermoedelijk dus maar afschrijven.

Snel aankaarten

Alles overziend is er best aanleiding voor Wijdemeerse en andere regionale raadsleden om het busvervoer snel ter sprake te brengen. Want we gaan het toch hopelijk niet meemaken dat straks geen enkele vervoerder belangstelling heeft om hier busdiensten te onderhouden en dat inwoners met de gebakken peren zitten? Bovendien: als de zaak snel wordt aangekaart, dan kan dat misschien nog invloed hebben op het definitieve besluit dat Gedeputeerde Staten in het tweede kwartaal van dit jaar gaan nemen.

2 gedachten op “Busvervoer geeft reden tot zorg”

    1. Goedendag,
      Wij zijn inwoners van Loosdrecht en we vinden het niet normaal dat de lijnbus verdwijnt uit Loosdrecht. Er zijn mensen – ook ouderen – die graag met de bus naar Hilversum gaan. Straks kunnen ze niet meer naar Hilversum. Is daar wel eens over nagedacht? Het is gewoon absurd. Wie bedenkt zoiets? Hoop dat jullie eens goed nadenken en gewoon de bus laten rijden in Loosdrecht.
      Ik spreek voor het hele dorp.
      Met vriendelijke groet,
      inwoners van Loosdrecht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.