Drie pagina’s (sluik)reclame voor het CDA op kosten van de gemeente?

‘Ontzettend trots’ is wethouder Rosalie van Rijn op de resultaten die het dorpenteam het afgelopen jaar boekte. Liefst drie gemeentepagina’s waren in Weekblad Wijdemeren van 16 februari gewijd aan het werk van het dorpenteam, met bij de inleiding een niet te missen portret van een vriendelijk lachende wethouder. Die publicatie roept vragen op.

Gemeentepagina’s 16 februari 2022.

Van Rijn is als wethouder belast met onder meer het dorpenbeleid. Wel logisch dus dat ze zich ‘ontzettend trots’ toont op wat het dorpenteam in 2021 tot stand bracht. Over drie pagina’s uitgesmeerd was in Weekblad Wijdemeren een soort jaarverslag te lezen.

Op het eerste gezicht is dat niet zo gek. Ook vorig jaar was er al zo’n publicatie. Dat was op 3 februari 2021 onder het kopje ‘Eén jaar dorpenteam’, opgevrolijkt met hetzelfde wethoudersportret. Zo bezien was het dit jaar dus ‘business as usual’.

Wijdemeren Informeren 3 februari 2021.

Maar er is wel een belangrijk verschil. Vorig jaar was (afgezien dan van corona) een gewoon jaar, 2022 is een verkiezingsjaar – verkiezingen voor de nieuwe gemeenteraad. Elk van de Wijdemeerse partijen strijdt in deze campagnetijd om de aandacht van de kiezer. Zo ook het CDA, de partij waarvoor wethouder Van Rijn lijsttrekker is.

(Sluik)reclame

En precies daarom vielen die drie gemeentepagina’s op 16 februari op. Begeleid door het portret van de lachende CDA-lijsttrekker, pardon, van de wethouder, werden successen uitgevent op een terrein waarvoor Van Rijn verantwoordelijk is. Je zou dat zomaar kunnen verwarren met (sluik)reclame voor het CDA.

Vandaar dus dat afgelopen woensdag in de wandelgangen van het politiek café in De Drie Dorpen gemopper te beluisteren viel – in niet-CDA-kringen  uiteraard. Het werd oneerlijk gevonden dat Van Rijn in de campagneperiode drie pagina’s lang successen mocht uitventen op kosten van de gemeente.

Tsja, dingen gaan in verkiezingstijd wel eens een eigen leven leiden en dat kun je natuurlijk zien aankomen. Iemand, ergens in het gemeentehuis, had toch kunnen en moeten bedenken dat het verstandiger  zou zijn dat ‘jaarverslag’ van het dorpenteam ná 16 maart te publiceren. Maar kennelijk is in het gemeentehuis niemand op die gedachte gekomen.

Wie is verantwoordelijk?

Wie had dat dan moeten bedenken? De afdeling communicatie, die de gemeentepagina’s verzorgt, zou dat hebben kunnen doen. Maar deze mensen iets aanwrijven zou een beetje oneerlijk zijn. Om te beginnen gaat deze afdeling vooral over de uitvoering, bovendien zijn ambtenaren nooit eindverantwoordelijk en kunnen ze niet ter verantwoording worden geroepen.

Had wethouder Van Rijn het zelf kunnen en moeten bedenken? Dat zou niet zo gek zijn geweest. Als ze het wel heeft bedacht maar het heeft laten lopen, dan is dat niet fraai. Andere optie: ze heeft er geen moment bij stilgestaan. Da’s dan niet zo handig.

Maar welke optie het ook is geweest, feit is dat Van Rijn als wethouder wel gaat over (onder meer) het dorpenbeleid, maar niet verantwoordelijk is voor de gemeentelijke communicatie. Die communicatie behoort tot de portefeuille van burgemeester Crys Larson. Onder haar eindverantwoordelijkheid verschenen dus die drie door de gemeente betaalde pagina’s die kunnen worden verward met CDA-propaganda.

Gelijk speelveld

Tot slot even een stapje achteruit doen en het geheel van iets meer afstand bekijken. Gaat het hier misschien toch om een wat kinderachtig stormpje in een glas water, om overdreven kinnesinne? Ja, ook daarvoor vallen argumenten te bedenken. Maar zoals gezegd: het is campagnetijd en dan liggen dingen al snel wat gevoeliger. Dan is het extra belangrijk te zorgen voor een gelijk speelveld voor alle partijen.

4 gedachten op “Drie pagina’s (sluik)reclame voor het CDA op kosten van de gemeente?”

  1. De raad heeft nog niet zo lang geleden 30.000€ ter beschikking gesteld voor dit soort PR campagne. Hoeveel daarvan is nu besteed aan deze overduidelijke CDA campagne? Mogen de inwoners daar ruim voor de verkiezingen het antwoord op krijgen? In alle openbaarheid dus via de 🏠 aan 🏠 bladen?

  2. Het CDA is in deze raadsperiode onbetrouwbaar gebleken. Ze komen hun afspraken niet na om bijvoorbeeld Nederhorst Noord te noemen!
    In de wandelgangen zouden zij al afspraken hebben gemaakt met De Lokale Partij voor een coalitie. Dit geeft maar weer aan dat het CDA er alles aan gelegen is om op het pluche te blijven zitten.
    Je mag toch hopen dat de landelijke tendens zich ook uitbetaalt op lokaal niveau.

  3. Domme vraag: kunnen DB, VVD en D66 ook 3 door de gemeente betaalde pagina’s krijgen over hun aantonende succesverhalen?

  4. Sorry, totaal oneens met het artikel. Dat CDA “meesurft” op de positieve info van de wethouder en, om maar in de metafoor te blijven, een goede golf te pakken heeft. Ja, dat is overduidelijk. Maar hee… vorig jaar werd rond deze tijd ook al een “jaarverslag” gepresenteerd. En toen waren er geen verkiezingen. Een andere politiek partij had ook wat met de info kunnen doen. Hebben ze niet gedaan. misschien dan een gemiste kans.

    En ga dan in op het dorpenbeleid; ik denk dat de 2 dorpscördinatoren (Saskia Hille en Bas Immerzeel) heel mooi werk doen, met minimale dorpsbudgetten werken. Om maar aan te geven… Ankeveen krijgt “maar” 8000 euro, andere kernen zijn (veel) groter en krijgen op basis van inwoneraantal heel veel meer. En als je dan kijkt naar de resultaten: ook al zijn het dan micro-activiteiten, ze zorgen voor heel veel tevredenheid bij de inwoners. En mag de gemeente daadwerkelijk een schouderklopje krijgen voor al de tijd en moeite die zij er in gestoken hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.