Wethouders Bermuda Driehoek?

Vandaag werd bekend dat wethouder Maarten Hoelscher (PvdA) zijn ontslag heeft genomen. Als reden voert hij aan dat er privé oorzaken zijn die hem daartoe nopen. Overigens was dat ook min of meer het geval bij zijn voorganger wethouder Stan Poels (GroenLinks), die op 28 september 2022 aftrad en bij wethouder Alette Zandbergen (DLP), die op 6 februari van dit jaar haar functie neerlegde, ook al omdat de functie haar te zwaar viel.

Wethouder Hoelscher (PvdA/GL) (foto: Douwe van Essen)

Persbericht en Ontslagbrief

Het persbericht van fractie en bestuur van de PvdA/GroenLinks kan hier gelezen worden.
De ontslagbrief van Maarten Hoelscher aan burgemeester Larson is hier te vinden.

Wat is er aan de hand op Rading 1?

De afgetreden wethouders in Wijdemeren gaven een oorzaak van hun aftreden aan die weinig helderheid biedt. Privé redenen, te zwaar, gezondheidsproblemen of een combinatie van deze oorzaken worden aangevoerd. En dat kan natuurlijk, maar toch dringt de vraag zich op of er niet iets anders aan de hand is, want voor zover ik mij kan herinneren is er in de vorige colleges vanaf 2002 in Wijdemeren niemand afgetreden vanwege dit soort aanleidingen. Ik zocht even in de WWK. Daar kwam ik één  wethouder, Joep Frijdal,  tegen die een nieuwe baan had en daarom niet verder wilde. De anderen, Co de Kloet, Wim Lorjé, Gerard Abrahamse en Peter Smit kregen hun congé vanwege politieke oorzaken, waarbij Co de Kloet slachtoffer werd van het domme optreden van zijn eigen partij, evenals Peter Smit, die wat dat betreft wel  heel domme pech had.

Hoe komt dit?

Hadden de fracties die Poels, Zandbergen en Hoelscher benoemden te veel vertrouwen in de ex-wethouder? Was de ex-wethouder zelf wel kritisch genoeg op zichzelf en het eigen kunnen. En als er privé oorzaken waren, werden die zodanig onderschat dat zowel de ex-wethouder als de fractie die hem of haar aandroeg aannamen dat die geen rol zouden spelen?
Of loopt de spanning op Rading 1 zodanig op dat de sfeer daar om te snijden is en de wethouders daarom voor een eervolle aftocht kiezen met argumenten die min of meer oncontroleerbaar zijn (en wellicht terecht buiten de openbaarheid blijven)?
Of? Viel de wethouder heel snel door de mand en was zijn of haar gedrag niet te tolereren? Ook dat kan natuurlijk. Hoe dan ook voor een armlastige gemeente als Wijdemeren is dit een dure kwestie.

Wachtgeld?

Een wethouder in Wijdemeren (14.001 t/m/ 24.000 inwoners) verdient per maand € 6.547,52 (plus een onkostenvergoeding van € 383,23). Een wethouder die stopt krijgt dat salaris als wachtgeld, ongeacht de reden van het stoppen, omdat de politiek een vrij onzeker bestaan is.

Bijna een half miljoen.

Dienstverband < 3 maanden -> 6 maanden
Dienstverband 3 maanden tot 2 jaar ->  2 jaar
Dienstverband 2 jaar of langer gelijk aan aantal maanden in functie (met een uitzondering als de AOW leeftijd in zicht komt)

Laten we even het sommetje maken (als het niet klopt, dan hoor ik dat graag). Alle drie de ex-wethouders zaten meer dan 3 maanden op hun post. Alle drie krijgen dus 2 jaar iedere maand pakweg € 6500. Dat is dus € 19.500 per maand en dat 24 maanden, ofwel € 468.000. Laten we hopen dat het niet zo ver komt want het wachtgeld stopt als de ex-wethouder weer een baan vindt, wat wij hen en Wijdemeren van harte toe wensen.

Correctie: wethouder Maarten Hoelscher heeft recht op 38 maanden wachtgeld omdat hij lang wethouder in Huizen was. Dat betekent dat het wachtgeld van Wijdemeren verrekend wordt met het wachtgeld dat hij al ontving uit Huizen. Dat maakt het bedrag dat ik uitrekende voor Wijdemeren aanzienlijk veel lager. Hoeveel? Dat weten alleen de salaris-rekenmeesters van Huizen en Wijdemeren. Ik laat het rekenen  even hierbij.
CdK

En dan te bedenken dat Wijdemeren min of meer failliet is en werkt aan een herstelplan. Misschien moet de Commissaris van de Koning eens een werkbezoek komen af leggen om zelf te zien hoe de vlag er bij hangt.

Eén gedachte op “Wethouders Bermuda Driehoek?”

  1. Graag reageer ik op je column over het aftreden van wethouder Hoelscher. Je vraag je af wat er aan de hand is in Wijdemeren .Die vraag kan ik niet beantwoorden. Wat ik wel weet is, dat het wethouderschap een zware functie is. Je hebt met allerlei actoren in het proces te maken. Je politieke partij, je fractie , je collega’s in het college, je medewerkers, de pers en de publieke opinie. Ik heb het aan de lijve ervaren, 9 jaar lang in een rustige stabiele gemeente.

    Er is een groot afbreukrisico en je gezondheid en je thuisfront moet in orde zijn.

    Wethouder zijn in Wijdemeren is extra moeilijk. De gemeente staat onder curatele. Een wethouder wil graag iets realiseren, maar er is geen geld en er zijn geen medewerkers. Om over de kwaliteit van enkele collegeleden maar te zwijgen

    Als er dan twijfel komt of dit wel de baan voor je is, vertaalt zich dat in lichamelijk ongemak. Een als je partner door gezondheid wordt geveld, gaat dat begrijpelijk boven de wens van het vervullen van een publieke functie.

    Vaak kun je al die dingen van te voren niet zien.

    Wethouder zijn in Wijdemeren is een hels karwei.

    Als de omstandigheden niet in orde zijn stop je met een bloedend hart, maar wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen.

    Wim Kozijn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.