Wijdemeren, wees alert: wat willen de buren in Hilversum met het verkeer?

In het nieuwe coalitieakkoord in Hilversum staat iets waarvan de Wijdmeerse politiek klaarwakker zou moeten worden. Het gaat over verkeer en het kan forse gevolgen hebben voor Wijdemeren, meer in het bijzonder voor Loosdrecht.

(Illustratie Rijkswaterstaat)

In het Hilversumse coalitieakkoord staat onder het kopje ‘Voor het auto- en vrachtverkeer’ een voor Wijdemeren op het oog oninteressant en onschuldig voornemen: ,,Met de provincie in gesprek gaan over mogelijkheden om de verkeersintensiteit op de Diependaalselaan te verminderen’’. Ook De Gooi- en Eemlander van zaterdag meldt dat.

N201

Maar zo oninteressant en onschuldig is dat Hilversumse voornemen niet. Toen ik hem zoals gemeld vorige week belde over het vliegveld, zei de Hilversumse  VVD-onderhandelaar (en wethouder) Arno Scheepers er iets over dat me opviel. Bij zo’n gesprek met de provincie Noord-Holland moet, zei hij, ook het verkeer op de N201 (Vreelandseweg) ter sprake komen. Op zichzelf best een logische opmerking, want via de N201 komt heel wat verkeer Hilversum binnen dat vervolgens de Diependaalselaan overbelast en niet zelden verstopt.

Maar mij schoot ook meteen een andere uitspraak van Scheepers te binnen. Die deed hij toen we het in december voor Rading Nul hadden over de VVD-wensen omtrent het vliegveld. Hij vertelde toen dat zijn partij niet uit is op extra asfalt, maar het wel een interessante gedachte vindt om bij Hollandsche Rading een verbinding te maken tussen snelweg A27 en de Noodweg.

1 + 1 = 2

Met die ingrediënten in gedachten is 1 + 1 al snel 2. Ga maar na. Met de provincie praten over de N201 om de verkeersbelasting van de Diependaalselaan te verminderen. Spelen met de gedachte bij Hollandsche Rading de Noodweg aan te sluiten op de A27. Waartoe zou dat kunnen leiden? Wel, bijvoorbeeld tot dit idee: maak vanaf de N201 in de buurt van de eerste brug over het Hilversums Kanaal (bij ’s-Graveland dus) een afslag die automobilisten achter de Hilversumse wijk Kerkelanden om leidt naar de Raaweg, de Rading, de Noodweg en de A27. En omgekeerd natuurlijk. Misschien denken ze daarbij in Hilversum niet aan alle autoverkeer, maar alleen aan het vrachtverkeer, maar dan nog.

In de gaten houden

Voor de Diependaalselaan in Hilversum betekent zo’n ingreep ongetwijfeld een afname van de verkeersdruk. En voor de Raaweg? En de Rading? En de Noodweg? Die vragen stellen, is ze beantwoorden. En wat zouden inwoners van Loosdrecht daarvan vinden? Ook het antwoord op die vraag is niet zo moeilijk te raden.

Het zou natuurlijk kunnen dat de provincie en Hilversum uiteindelijk met iets anders tevoorschijn komen. Toch lijkt het me voor gemeenteraad en college van de Wijdemeren voorlopig zaak de Hilversumse collega’s én de provincie op dit punt goed in de gaten te houden.

4 gedachten op “Wijdemeren, wees alert: wat willen de buren in Hilversum met het verkeer?”

  1. Het is terug op de agenda. Maar nieuw is het niet.
    Uit de oude doos, op 16 april 2013 schreef ik dat de plannen om te bouwen op het vliegveld in combinatie met een goede ontsluiting voor het verkeer uit de wijk Ter Sype door de Hilversumse politiek tegen de eerdere afspraken met Wijdemeren afgewezen werden. Onderdeel van die plannen was…, een aansluiting van de N201 met de A27 over de Noodweg. Kijk maar op het kaartje van de Hilversumse Struktuurvisie 2030.

    http://www.wijdemeersewebkrant.nl/2013/apr13/130416-07.php

  2. Nou…. mooi “agendapuntje” voor 7 sep als de CvK langs komt in Wijdemeren. Zou fijn zijn als buurman Hilversum buurman Wijdemeren informeert als dat soort gesprekken gehouden worden…..

  3. Jaren geleden t.t.v. de zoveelste discussie over het verkeer in ’s-Graveland werd er door gem Hilversum ( Hans Haselager) gezegd dat ’s-Graveland de verkeersproblemen maar moest oplossen op eigen grondgebied. Dat was over de vraag of de Krugerbocht/Bussumergrindweg weer geopend kon worden.
    Ik mag toch hopen dat gem. Hilversum wel zo consekwent is om dan ook Hilversumse verkeersproblemen op Hilversums grondgebied op te lossen.
    Of denken de door egoïsme gedreven Hilversummers daar anders over?
    Bovendien vraag ik mij af hoe serieus het plan was om het vliegveld te sluiten en daar woningbouw te plegen. Was dat soms alleen maar een voorgehouden worst om de aansluiting op de A27 aanlokkelijk te maken. En als die er eenmaal is de weg door te trekken naar de N201.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.