‘Transdev, laat bus 104 nou anders door Loosdrecht rijden’

De gemeente Wijdemeren doet een beroep op vervoerbedrijf Transdev om buslijn 104 een andere route door Nieuw-Loosdrecht te laten rijden dan nu. Dat staat in een gezamenlijke reacties van de gemeenten in de Regio Gooi en Vechtstreek op het voervoerplan 2025 van Transdev. De nieuwe dienstregeling gaat in op 15 december dit jaar.

In het in september 2022 door de Wijdemeerse gemeenteraad aangenomen Mobiliteitsplan staat de wens dat buslijn 104 (Station Hilversum – Nieuw-Loosdrecht v.v.) voortaan niet meer dwars door de dorpskern van Nieuw-Loosdrecht zal rijden, maar langs de randen daarvan.

Later stelde PvdA/GroenLinks daar op aangeven van ouderenbonden wel een aantal vragen over, maar aan die wens is niets veranderd. In het Transdev-vervoerplan voor 2025 en daarna staat echter geen wijziging van de route van lijn 104 in Nieuw-Loosdrecht. De bus blijft volgens dat plan dwars door de dorpskern rijden.

Links de huidige route, rechts wat Wijdemeren graag wil. (Illustratie Regio Gooi en Vechtstreek)

In de gezamenlijke regionale reactie op het Transdev-vervoerplan 2025 is daarom de wens opgeschreven ‘dat de nieuwe route langs de buitenrand van Nieuw-Loosdrecht gaat lopen. De route wordt dan: Rading-Tjalk-Nieuw-Loosdrechtsedijk-Molenmeent’. Transdev wordt voorgehouden: ,,Deze route is veiliger en er (is) voor de bus minder kans op schade. (. . .) Ondanks de iets langere afstand blijft de rijtijd nagenoeg gelijk vanwege de hogere snelheid (max. 50 i.p.v. 30 km/u, red.) en het minder optreden van vertraging.’’

Pikant is trouwens dat een verandering die Transdev in de zin heeft soms heel verschillende reacties kan leiden. Zo zijn de gemeenten Laren en Eemnes ‘opgetogen’ over aanpassingen aan buslijn 321 (Station Amsterdam-Zuid – HOV-halte Eemnes). Voor Eemnes betekent het doortrekken van de lijn naar de HOV-halte een snellere verbinding met de Amsterdamse stations Amstel en Zuid, En doordat de busroute wordt verlegd door Laren biedt dat voor Singer kansen op bezoekers die per openbaar vervoer komen.

Maar in Huizen valt juist gemoppper te beluisteren. Daar luidt de klacht: dit is een verslechtering voor ons, omdat de bus niet meer eens in het kwartier maar nog maar eens per half uur gaat rijden. En in Huizen waren ze toch al ‘zeer teleurgesteld’. Dat is omdat Transdev buslijn 200 (Huizen – Utrecht Science Park) wil opheffen. Slechte zaak, aldus de gemeente Huizen, want die bus is nu al heel nuttig (ook voor Laren, Blaricum en Eemnes) en heeft nog meer potentie.

Maar goed, voor Wijdemeren is het nu zaak even af te wachten hoe Transdev gaat reageren op het verzoek tot aanpassing van de Loosdrechtse route van lijn 104.

Eén gedachte op “‘Transdev, laat bus 104 nou anders door Loosdrecht rijden’”

  1. Wat een onzinnige gedachte van de Gemeente Wijdemeren om buslijn 104 langs de randen van Loosdrecht te laten rijden. Dit zou betekenen dat mensen die deze bus willen nemen eerst een flink stuk moeten lopen om bij een bushalte te komen. Dat zullen de bewoners van de Emtinckhof zeer op prijs stellen, die stappen nu nog op voor de Emtinckhof. Ook andere inwoners van Loosdrecht zullen hier niet blij mee zijn, nu zijn er op acceptabele loop afstand bushaltes in het dorp. De argumentatie van de gemeente is ook niet helemaal begrijpelijk. De bus zou minder kans lopen op schade, alsof er zo vaak schade aan bussen is tijdens de ritten door Loosdrecht. En het zou veiliger zijn. Hoe veilig is het om de bus over de smalle Rading te sturen en daar ook nog bushaltes creëren. Ik vermoed dat er niet veel bus gebruikers zich met dit plan van de gemeente hebben bezig gehouden. Is het niet verstandiger om zich met andere dingen bezig te houden, zoals bijvoorbeeld het aanpakken van de verloedering binnen de dorpen binnen de openbare ruimte (groenvoorziening, puinhoop rond de verzamelcontainers voor plastic, kleding en flessen)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.