Een glas, een plas en alles bleef zoals het was

De Raad was er snel uit afgelopen donderdagavond. In  een half uurtje was het gepiept. Het zo gevreesde rapport Berenschot was daarmee bijgezet in het Wijdemeerse pantheon van eerdere rapporten die geen enkel effect hebben gehad.

Bestuurlijke herindeling en Bestuurskracht Wijdemeren.

Het rapport bevat 11 aanbevelingen, waarvan er 10 op het bordje van B en W liggen en er 1 aan de Raad geadresseerd is. Toch heeft de Raad een werkgroep ingesteld om zich kennelijk op deze aanbeveling te beraden. Die aanbeveling luidt: “Bestuurlijke en ambtelijke rollen. moeten goed gescheiden blijven. In een optimaal samenspel maken zij elkaar sterker”.
En:” Raadsleden moeten zeer waakzaam zijn op het direct interveniëren in projecten of uitvoering.
Deze aanbeveling is opgenomen omdat twee raadsleden gingen bemiddelen tussen de gemeente en een private partij. Het is een waarheid als een koe. Ieder heeft een rol en je moet je niet met zaken bemoeien waar je niet over gaat. Hoe goed ook bedoeld, het is je taak gewoonweg niet.

Zo zit het

De Raad van deze gemeente overtreedt deze eenvoudige opdracht nog wel eens. Nanne Roosenschoon (D66) ging met de bouwer overleggen over een bouwproject in Nederhorst den Berg. De Raad vond dat de verandermanager o.l.v. de burgemeester moet werken en CDA-er Nienhuis ( jammer dat hij geen Nienhaus heet, want dat zijn de beste Belgische bonbons! ) diende een motie in over de aankoop bij lokale ondernemers van chocolaadjes. Allemaal voorbeelden waar de Raad niet over gaat.

Leer de Gemeentewet kennen

Maar moeten we daarover een commissie instellen? Twee middagen met een heldere specialist over de Gemeentewet met de gehele raad (inclusief B en W) lijkt me meer voor de hand liggend.

De andere aanbevelingen

Daar gaat B en W zoals dat heet: ”hard mee aan het werk”. Eenzelfde belofte die bij alle voorafgaande rapporten is gedaan en daarna hoor je of zie er nooit iets meer van. Over het rapport van Rijnconsult meldde Freek Ossel bij zijn afscheid dat er flinke vorderingen waren gemaakt. Die vorderingen waren kennelijk niet zo ver dat enige tijd later Necker/van Neam hetzelfde kwam vertellen. Ieder uiteraard met zijn eigen accenten. De verandermanager/gemeentesecretaris heeft kennelijk ook weinig potten kunnen breken, want de tekortkomingen die Berenschot benoemt zijn erg herkenbaar. Kennelijk interesseert dit de Raad ook niet, want zij hebben nooit om een voortgangsrapportage gevraagd.

Als het al jaren niet lukt om over een ambtenarenapparaat te beschikken dat naar behoren functioneert en nadat er tonnen zijn uitgegeven aan bureaus, zonder enig zichtbare verbetering, waarom zou het nu dan wel gelukken? De 10 aanbevelingen voor het college van Berenschot zijn allemaal open deuren die open worden getrapt, die gelden voor iedere organisatie en die op vele plaatsen tot resultaat leiden. Niet in Wijdemeren, waar de aansturing en de beleidskracht bij de bestuurders volledig onder de maat is.

Financiën en organisatie

Gert Zagt is met veel inspanningen bezig met het ontwarren van de financiële puinhoop. Op Gooi-TV zag ik hem worstelen en zuchten.  Zoals ik eerder schreef verdient hij daarvoor alle steun. Hij zal ongetwijfeld met een pakket komen van hogere lasten en forse bezuinigingen. Een kaal geplukte, magere kip in ademnood (niet Zagt, maar de gemeente Wijdemeren). Wat Zagt niet zal oplossen is het probleem van de nauwelijks functionerende gemeentelijke organisatie. Hij kan de dure inhuurkrachten niet vervangen omdat er geen andere zijn. Het kan het probleem van het gebrek aan bestuurskracht dat zich op alle niveaus manifesteert niet omhoog brengen.  De problemen met de organisatie zijn zo hardnekkig, dat er feitelijk vanuit moet worden gegaan, dat die niet meer oplosbaar zijn’.

Wie het weet mag het zeggen hoe het verder moet, maar ik hoor niks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Meer informatie over hoe uw reactiegegevens worden verwerkt.